Equal överklagar TLVs beslut om att Spravato ska ingå läkemedelsförmånen. Foto: AleWi / CC0

Equal tar Spravato till domstol

Equal överklagar TLVs beslut om att Spravato ska ingå läkemedelsförmånen

När SSRI-medlen lanserades i början på 1990-talet uppfann läkemedelsindustrin nya former av depression som tidigare inte funnits och inte heller finns kvar nu. Ungdomsdepression, åldersdepression, utmattningsdepression för att nämna några. När läkemedelsföretaget Janssen nu lanserar ett nytt medel mot depression, Spravato, har man återigen uppfunnit en ny depression, TRD, terapiresistent depression. Som pateint med depression anses man vara ”terapiresistent” om man inte blivit hjälpt av två SSRI-preparat. Janssen har ägnat mycken möda åt att beskriva denna grupp ”TRD-patienter” och utmåla gruppen som stor, lidande och självmordsbenägen. Men att det nu finns ett botemedel som snabbt lindrar besvären – Spravato.

Men…

- I Janssens egna försök framgår att Spravato i kombination med regelbundna samtal med vårdpersonal är lika effektivt som vatten mot depression (Det är samtalen som botar).
- Det verksamma ämnet i Spravato – esketamin- kostar när det används på djur som bedövning cirka 18 kronor dosen. När det ska användas på människor mot depression blir kostnaden 2090 kronor – alltså 1 115 ggr högre än den veterinärmedicinska doskostnaden. - Till detta ska tilläggas väl beskrivna vanliga biverkningar i form av hallucinationer, onormala drömmar, mardrömmar, förvirring, agitation, onormalt beteende samt sjukliga förändringar i urinblåsan.

Myndigheter som Läkemedelsverket och TLV som är satta att skydda oss som patienter och skattebetalare väljer av för oss okänd anledning att bortse från det uppenbara: Preparatets dåliga effekt, de enorma prispåslagen och kostanderna för samhället samt den stora risken för svåra biverkningar för patienterna.

På grund av detta har vi överklagat TLVs beslut. Överklagan är nu inskickad till förvaltningsrätten i Stockholm för avgörande:

-För oss i Equal blir det intressant att se om en annan myndighet än de som vanligtvis jobbar med läkemedelsfrågor ser det vi ser, det uppenbara om att detta medel inte borde ingå i läkemedelsförmånen, kommenterar Per Sternbeck, föreningssekreterare på Equal det hela. Han fortsätter:
-Det går utifrån företagets studier som ligger till grund för myndigheternas beslut inte att hävda att esketaminbehandling ger någon vinst i form av längre överlevnad eller bättre livskvalitet för patienterna. En införande av detta i vården kan ses som ett desperat magiskt tänkande eller som en direkt överföring av stora summor pengar till företaget Jansen. Det har inget med patientnytta eller patientsäkerhet att göra.

Läs också: Öppet brev till NT-rådet angående Spravato

För mer information: