Barnen har varit felaktigt placerade i tre år. Nu rivs allt upp av ansvariga politiker och tjänstemän pga stora brister från LVU-handläggarna. Barnen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: AdobeStock.com

Fem LVU-handläggare stängs av i Älvsbyn – dags för extern granskning i alla kommuner!

Mitt i vår artikelserie om LVU, omhändertagande av barn och de omfattande bristerna vad gäller rättssäkerhet i denna hantering kommer SVT Norrbotten med ett inslag med rubriken: “Tre barn har LVU-placerats felaktigt – fem handläggare i Älvsbyn stängs av”.

Älvsbyn har tillsatt en extern utredare för att granska omhändertagandet av tre barn i en familj. Barnen har varit placerade i tre år. Föräldrarna har beskrivit som inte möjliga att prata med. Den externa utredaren har funnit grava brister, rena lögner och tjänstefel från utredande socialsekreterares sida. Ansvariga chefer och politiker har fattat beslutet att riva upp omhändertagandet av de tre barnen och granska alla andra fall i kommunen.

All heder till berörda chefer och politiker som fattat detta beslut i stället för att hålla varandra och sina tjänstemän om ryggen oavsett deras agerande. Det är också modigt av socialutskottets ordförande Peter Lundberg, som påpekar att alla dessa lögner och brister passerat både förvaltningsrätt och kammarrätt, dvs de enheter som ska garantera rättssäkerheten i socialtjänstens beslut, utan att de hittat några oegentligheter.

Situationen vad gäller LVU lika över hela landet

Situationen i Älvsbyn är helt jämförbar med de ärenden vi berättat om i vår artikelserie. Brist på objektiva bevis från socialtjänstens sida. Domstolar som inte kräver objektiva bevis. Ren desinformation och medvetna lögner från socialtjänstens sida. Jakt på föräldrar. Misstänkliggöranden satta i system. Uppenbar partiskhet i utredningsförfarandet och en total brist på vad som är barnens bästa. Detta måste beskrivas som systemfel vad gäller rättssäkerhet och barnperspektiv.

Alla kommuner borde, med vår artikelserie samt med exemplet från Älvsbyn, tillsätta externa konsulter som går igenom varje enskilt ärende utifrån ett barn- och rättssäkerhetsperspektiv och tar konsekvenserna av dessa granskningar på samma allvar som man gjort i Älvsbyn.

Läs och titta på SVT Norrbotten:
Tre barn har LVU-placerats felaktigt – fem handläggare i Älvsbyn stängs av
LVU-besluten i Älvsbyn revs upp på extrainsatt möte: ”Rena lögner”
Dokumenten avslöjar felaktiga LVU-placeringar i Älvsbyn

Följ vår artikelserie om LVU-kampanjen

Förutom vår socialpolitiska verksamhet bedriver mötesplatsen QvinnoQraft för socialt utsatta kvinnor. Våra ledord är frihet, jämlikhet, rätt, solidaritet och demokratisk hållbarhet.

Följ oss på Facebook
Följ oss på Instagram