Socialtjänsten i Farsta. Foto: Equal

IVO kritiserar socialtjänsten i Farsta

2017 anmälde föreningen Equal socialtjänsten i Farsta till IVO, Inspektionen för Vård och Omsorg. IVO gjorde en tillsyn av Farsta och fann brister i både dokumentation samt att man struntat i att ha en dialog med dem besluten berörde och att det inte fanns någon planering. Med andra ord, IVO delade vår uppfattning.

Förra året fick vi in rapporter om att Farsta avslutade placeringar på boenden runt om i Stockholm och därmed placerade människor i akut hemlöshet. Vi gjorde en anmälan. IVO tog upp vår anmälan och gjorde en granskning. Man skriver i sin rapport:

”IVO konstaterar att det finns brister i dokumentationen då det i flera av de granskade ärendena saknas utredningar eller att utredningarna är ofullständiga. Det saknas således dokumenterade underlag för bedömning och beslut. Bedömningar av inkomna orosanmälningar är inte dokumenterade”
”IVO bedömer att nämnden har brustit i samverkan med den enskilde kring den hjälp denne behövt för att komma ifrån missbruket, då flera insatser avbrutits med kort varsel med hänvisning till att den enskilde själv skulle lösa sin boendesituation.”
”Vid inspektionstillfället framgår att flera personer har fått information om att de inte får behålla sin boendeinsats och hänvisats till att lösa boendesituationen på annat sätt. I de granskade ärendena framgår det inte om syftet med insatsen har uppnåtts eller om klienterna fått information om möjligheten att få ett överklagningsbart beslut om fortsatt bistånd. I två av de granskade ärendena återföll klienterna i ett omfattande missbruk efter avslutad insats och fick därefter andra insatser från nämnden.”

Problemen med socialtjänsten i Farsta fortsatt stora

Per Sternbeck från Equal var den som gjorde anmälan till IVO:

- IVOs utredning visar att vi hade rätt i vår kritik. Att Farsta inte kunde agera på det sätt de gjorde. Vår tolkning är att Farsta har velat spara pengar. Utan lagstöd, utan att utreda och dokumentera har man gjort en storstädning bland personer som varit placerade på olika boenden.

- Det var väl bra att de fick kritik av IVO. Samtidigt är svaret Farsta lämnat till IVO totalt intetsägande och till intet förpliktigande, och det är väl en del av problemen med IVO. De kritiserar verksamheter men det kostar inget för verksamheterna att få kritik.

- Ihåligheten i svaret förstärks av att vi fortsätter att jobba med många personer som har problem med socialtjänsten i Farsta. Vi ser hur man inte gör utredningar trots utredningsplikt. Vi begär ut handlingar som borde finnas, men det finns inga handlingar. Vi ser hur stadsdelen ger avslag på ansökningar om t.ex. försörjningsstöd som man inte kan ge avslag på men ändå gör. Som vi ser det gör stadsdelen det för att nöta sönder människor. Man tar dem på utmattning eftersom man vet att de flesta inte orkar överklaga. Som vi ser det är problemen med Farstas socialtjänst fortsatt stora.

Läs IVOs beslut i sin helhet här!

För mer information:
0707-972029