Qrutpengar till RFHL Stockholm

Qrutprojektet har sitt upphov, i allt fler, främst ensamma mammor utsätts för tryck från sociala myndigheter. Kvinnor med en dysfunktionell bakgrund får lättare ögonen på sig från sociala myndigheter. Dysfunktionell bakgrund kan omfatta allt från missbruk, egna placeringar som barn/ung, fd missbrukare alt psykosocial ohälsa. Gemensamt är att mammorna inte alltid har referenspunkter eller verktygen för att hantera föräldrarollen.

RFHL Stockholm arbetar sedan tidigare med Qvinnoqulan, där ensamma mammor kan komma för både social samvaro och lotshjälp i myndighetskontakter.

Qrut är en vidarutveckling där det med bl.a aktivt föräldrastöd innan socialtjänsten börjar utreda ska ges stöd till mammor för att hantera föräldrarollen, men också att hjälpa mammor vars barn är omhändertagna till bra umgängesformer med sina barn.

Projektets bas blir en lägenhet som anpassas för såväl samtal, möten och mamma/barnumgänge.

För vidare kontakt Annika Öberg, föräldrastödjare Qrutprojektet  0739888128

Hemsida under arbete http://qrutrfhlse.se

Kontakt med Qvinnoqulan Tel: 08-640 57 91

RFHL tidigare Riksförbundet för hjälp till läkemedelsmissbrukare, är en av landets äldre organisationer inom ideella sociala sektorn, (2015 50 år). Förbundet arbetar idag med ett vidare begrepp för ett samhälle utan social diskriminering. För mer information besök vår hemsida, http://rfhl.se. Förbundsordförande är Inger Forsgren,