– Det var som att försäljningen och marknadsföringen skötte sig själv. Jag hade tur, säger Patty.

Smyckesdesignern Patty tvingades fly – snart har hon sin första utställning i Sverige

Patty var en framgångsrik smyckesdesigner i ett mellanamerikanskt land när ett kriminellt gäng började kräva pengar av henne. När hon inte kunde betala dödade de hennes man och sköt henne med fyra skott. Patty var tvungen att fly för sitt liv och flydde till Sverige. Livet i Sverige är svårt med otrygghet, osäkerhet och trauman som invaderar henne med svår ångest. Lindring får hon när hon designar – vilket hon börjat med igen efter flera års uppehåll.

Patty växte upp under fattiga förhållanden i en stor stad i Mellanamerika. När hon var 25 började hon sälja smycken som andra gjort för att få in pengar. Snart insåg hon att det skulle bli större förtjänst om hon gjorde smyckena själv – och så var en framgångssaga i rullning.

Patty hade många väninnor som jobbade på kontor där det fanns en dresscode. Hon visste också att många av kvinnorna älskade smycken. Hon började åka hem till kvinnorna och sälja sina smycken. Smyckena sålde bra och Patty började anordna homepartys där hon sålde. Ryktet började gå bland kvinnorna i stadens mer bemedlade klasser.

Skulle öppna sin egen smyckesbutik

Patty hade en väninna som drev en exklusiv skönhetssalong som frekventerades av främst överklassens kvinnor och också en hel del kändisar. Hon började ställa ut smycken och sälja dem till salongens kunder. Hon sålde bra och började ha råd att köpa mer exklusiva material, och sålde ännu mer. En riktig skjuts i försäljningen kom när en journalist skrev om hennes arbete i en större tidning.

Hon var just i färd med att öppna en egen butik och bygga sitt eget varumärke när det kriminella gänget slog klorna i henne och tragedierna inträffade.

Sköts av kriminellt gäng – tvingades fly till Sverige

Pattys man försvann spårlöst och har inte återfunnits. Patty själv sköts på nära håll med fyra skott; i käken, i munnen, i axeln. Hon blev hörselskadad, svårt skadad i käken och tänderna, hade splitter i huvud och axelparti. Hon kunde inte vara kvar i landet utan var tvungen att tillsammans med sina barn fly landet genom FNs kvotflyktingsystem. 2015 kom hon till Sverige.

När Patty flydde till Sverige var planen att hon skulle kunna arbeta igen. Hon var en driven person i sitt hemland med många olika projekt och planer på gång samtidigt. Långsamt insåg hon att hon inte längre kunde arbeta lika bra som hon gjort. Hon var för märkt av brotten hon utsatts för. I frustrationen över det kom tanken på att börja designa igen.

I skapande och design mår Patty som bäst

– Det har varit en paus från 2015 till 2021. Det fanns inte utrymme att tänka på design. Det fanns så många andra problem och omständigheter som tog upp min tid och mina tankar. Designen var helt borta. Men så började jag igen lite försiktigt. Kanske för att få en extra inkomst men också för att kunna må bra.

För det är i skapandet Patty mår som bäst:
– Jag går in i den världen och glömmer allt det dåliga. Jag får drömmar och förhoppningar om ett annat liv, att jag kan köpa material, hitta material som är svår att få tag på. Det är positiva tankar som jag kan vara i, ända tills jag får ont i kroppen och så kastas jag tillbaka till verkligheten och mina minnen. Men de där stunderna av positiva tankar håller mig vid liv.

Särskild mellanamerikansk designstil

Patty har en egen stil i sin design. Finstämt och elegant. Delikat är ett ord hon använder. Hon fokuserar på att göra smycken det är lätt att tycka om, att fastna för. Det är oftast vuxna kvinnor som attraheras av hennes stil. Samtidigt ser hon en skillnad mellan det europeiska och det latinamerikanska designspråket.

Det märks en skillnad på färgerna och färgkombinationerna och designen. Det jag sett i Europa är ganska neutralt. Man vill inte sticka ut, och ta i för mycket. Det blir mycket vitt och svart. Det är som att man inte vågar inte använda andra färger. Det är lite annorlunda mot den mellanamerikanska stilen där jag befinner mig.

Patty har Vernissage med sina smycken den 11 juni kl 14-16. Välkommen!

Skribent: Per Sternbeck