Om vi sänker bidragen kommer barnfamiljer (och alla andra) att få det ännu sämre ställt. Hur pass dåligt vill vi att människor ska ha det egentligen? Foto: Adobestock.com

Socialbidragen är inte höga Timbro!

Sänkta bidrag, som Timbro vill, är inte rätt väg att gå om vi vill att alla ska kunna leva ett drägligt liv i Sverige idag 2022.

Förra veckan skrev Timbro en debattartikel i Expressen om att de vill att socialbidragen sänks. Detta är ett återkommande tema från Timbro och deras VD Benjamin Dousa som tidigare varit förbundsordförande för Moderaternas ungdomsförbund MUF. Denna gång hänvisar Timbro till en undersökning som visar att svenska folket underskattar hur mycket en familj med två tonårsbarn faktiskt får i bidrag.

15 500 kr plus hyra och lokalresor är vad en familj i Malmö får per månad. Vad lever en familj för tillvaro på den inkomsten? En väldigt torftig tillvaro, där man tvingas spara in på allt och inte kan kosta på sig vad en vanlig familj kan. Det måhända att svenskar underskattar summan av försörjningsstödet. Men har svenskarna samtidigt koll på vad försörjningsstödet räcker till år 2022?

Enligt Swedbank är levnadskostnaderna för samma barnfamilj 22 370 (vi har dragit av kostnader för bil, lokalresor och arbetslöshetskassor), och i denna summa ingår inte hyreskostnader. Så med denna beräkning går en barnfamilj back 6 870 kr varje månad om föräldrarna saknar ett arbete. Barnfamiljer som lever på försörjningsstöd måste alltså spara in på nästan en tredjedel av vad som är normala levnadskostnader i Sverige.

En familj där båda föräldrar arbetar i ett låglöneyrke får enligt SCB en månadsinkomst på minst 43 000 kr före skatt. Medan medianlönen i Sverige är 32 400 kr.

Om vi sänker bidragen kommer barnfamiljer (och alla andra) att få det ännu sämre ställt. Hur pass dåligt vill vi att människor ska ha det egentligen? Och hur kommer det gå för barnen som växer upp i en familj som har det så dåligt ställt?

Equal är en förening som hjälper socialt utsatta i Stockholm. Vi möter dagligen människor som har det svårt att få det att gå ihop när de har försörjningsstöd som inkomstkälla. Vi på Equal håller med om att det inte är önskvärt med familjer där föräldrarna saknar arbete. Men sänkta bidrag är inte rätt väg att gå om vi vill att alla i Sverige ska ha möjlighet att leva en någorlunda dräglig tillvaro. Men Timbro kanske inte vill det?

Skribent Dennis Aberos