Sonny fick vård igen

Sonny fick vård igen

För två veckor sedan skickade Equal ut ett pressmeddelande om Sonny Galland, mångårig patient i Stockholms psykiatri. Sonny, som hade en lång rad diagnoser och 20 års kontakter med psykiatri stängdes av från psykiatrin efter mindre än en kvarts besök hos en ny överläkare som aldrig träffat honom förut. Han fick samtliga diagnoser strukna, anklagades för att ha manipulerat utredningar, fick höra att han skulle skickas till rättspsykiatrisk vård och stängdes av från hela den stockholmska psykiatrin. Allt kunde verifieras genom journalanteckningar. Han hade anmält det hela till IVO som inte tyckte att något var fel. Han hade kontaktat patientnämnden som i vanlig ordning inte kunde förändra något. Han hade sökt vård på annat håll i landstinget, i Psykiatri Södra men där nekats vård på grund av att han enligt journalanteckningarna från överläkaren, manipulerat sig igenom en ADHD-utredning.

Vårdskandal – som ingen ville kännas vid

Det var helt uppenbart att det Sonny råkat ut för var en vårdskandal och en tydlig bild av svenska patienters totala brist på makt i svensk sjukvård. På pressmeddelandet kom ingen reaktion. Åtminstone inte från pressen. En psykiatripatient som helt uppenbart misshandlas å det grövsta av vården är tydligen ingen nyhet. När pressmeddelandet legat ute en vecka utan att något hänt skickade Equal pressmeddelandet och ett kompletterande mejl till de politiska partierna i landstinget. Det kom en reaktion, från kristdemokraternas pressekreterare, som var upprörd över hur Sonny behandlats och som lovade att föra det vidare till sin politiker i landstinget, Ella Bohlin. Från de övriga partierna i landstinget var det tyst.

Högsta chefen griper in

Två dagar efter att landstingspolitikerna kontaktats väcktes Sonny av att telefonen ringde. Det var en kvinna som presenterade sig som chef för psykiatrin i Stockholm, Anna Stenseth. Sonny Galland:
– Självaste chefen för Stockholms läns sjukvårdsområde ringde och bad mig personligen om ursäkt. Hon hade dessutom inkrävt ursäkter från de två enhetscheferna för Psykiatri Nordväst och Syd. Dom kallade mig och mitt personliga ombud till möte och jag fick det skriftligt. Inte nog med det, omkring två-tre timmar senare ringde överläkaren för Psykiatri Syd och erbjöd mig en ursäkt och en tid dagen efter.
Anna Stenseth hade gjort det ingen annan i vården eller de som är satta att kontrollera vården ansett mödan värt: Hon hade läst pressmeddelandet, kollat igenom Sonnys journaler och såg hur orimligt han bemötts och behandlats. Som högsta chef tog hon sitt ansvar för detta och ordnade upp situationen.

Systemet måste ändras

Sonny Galland är glad så att han gråter när jag pratar med honom i telefonen. Glad på ett personligt plan, men verkligen INTE nöjd.
– För mig är begreppet solidaritet enormt viktigt. Hur jävla omodernt det begreppet än är idag så har jag det ordet inpräntat i min hjärna och intatuerat på min kropp. Jag har fått hjälp tack vare Equal och tack vare en chef som tog sitt ansvar. Men föreningar kan läggas ner och chefer byta tjänst. Vad återstår då? Det måste finnas ett system med kontrollmekanismer och nödbromsar som gör att det jag råkade ut för inte kan inträffa. Det systemet finns inte idag. Det systemet måste till.

Mer att läsa

Läs den första artikeln om Sonny!