För att få logi är han dessutom tvungen att söka en massa bostäder. Trots att han blev av med sin smartphone vid misshandeln och Upplands Väsby kommunen vägrade att ge honom bidrag till en ny. Foto: I99pema, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons

Upplands Väsby försätter brottsoffer i hemlöshet

En man blev mycket allvarligt misshandlad utav hans hyresvärd och vårdades på sjukhus i mer än två veckor. När han skrevs ut fick han tillfällig logi i en sovsal på ett vandrarhem – trots läkares starka vädjan om att han behöver ett lugnt och tryggt boende. Igår beslutade Upplands Väsby att han inte ens får det och försätter ett brottsoffer i hemlöshet.

Mannen vårdades på traumaenheten i fem dagar efter att ha mottagit ett stort antal slag och sparkar mot huvud och kropp. När han skrevs ut fanns inget ordentligt mottagande från kommunen trots att han nu var bostadslös.

För att få logi är han dessutom tvungen att söka en massa bostäder. Trots att han blev av med sin smartphone vid misshandeln och kommunen vägrade att ge honom bidrag till en ny. Han åker runt till bibliotek med ett skadat knä för att låna datorer i en kvart till att söka bostäder. Igår lämnade han in en lista på tjugotvå sökta lägenheter under de senaste två veckorna och fick avslag på fortsatt boende på grund av att han endast sökt lägenheter under fyra dagar av de sista två veckorna.

Att han är ett brottsoffer spelar tydligen ingen roll. Att han inte når upp till en skälig levnadsnivå spelar inte heller någon roll. Kvällen och natten tillbringade han på tunnelbana och nattbuss.

Skribent: Dennis Aberos Socialt ombud Equal
Kontakt: 0764148971 dennis.aberos@equalsthlm.se