Mattias Ingeson ny ordförande för SMR

Under Svenska missionsrådets årsmöte som nyligen hölls i Katolska domkyrkan på Södermalm i Stockholm valdes en ny ordförande. Ny ordförande för Svenska missionsrådet blev Mattias Ingeson som även är biträdande generalsekreterare och administrativ chef för Erikshjälpen. Mattias Ingeson ersätter Els-Marie Carlbäcker från Equmeniakyrkan.

SMR är en mötesplats för organisationer med kristen grundsyn. Tillsammans arbetar SMR för att ge möjligheter för människor och samhällen att förändras. Genom SMR kan medlemsorganisationerna mötas, utbyta erfarenheter och stärka sin kompetens.

SMR har ett ramavtal med Sida. Mellan 2013 och 2015 förmedlas varje år runt 130 miljoner kronor från Sida till medlemsorganisationernas utvecklingssamarbeten som de genomför tillsammans med sina samarbetsorganisationer i ett 40-tal länder.

- Blandningen av olika medlemsorganisationer som ändå delar en gemensam tro och värdegrund gör SMR till en otroligt spännande organisation! Med sin samlade erfarenhet av bistånd, religion och utvecklingsfrågor har SMR mycket att bidra med, både för att utveckla medlemsorganisationernas verksamhet och som en röst i den allmänna debatten. I ett så sekulariserat land som Sverige kan SMR bidra med ökad förståelse kring religionens betydelse både globalt och i exempelvis integrationsarbetet på hemmaplan. Politiker och beslutsfattare är alltid välkomna att höra av sig, säger Mattias Ingeson.