25-årsfirande när Erikshjälpen Second Hand Vetlanda nyinvigdes

I strålande sol firades Erikshjälpen Second Hands 25-årsjubileum samtidigt som Vetlandabutiken nyinvigdes efter ombyggnaden.

Ett 100-tal personer hade samlats utanför butiksentrén vid invigningsceremonin på lördagsmorgonen, den 13 juni.
– Det är med glädje och stolthet vi får fira den här dagen tillsammans. I 25 år har vi tillsammans kunnat hjälpa många barn, sa Håkan Johansson, butikschef för Erikshjälpen Second Hand i Vetlanda.

Efter att Roland Nelsson, tidigare direktor för stiftelsen Erikshjälpen, talat och utbringat ett fyrfaldigt leve för Erikshjälpen Second Hand klippte Ulla Nilsson, fru till Erikshjälpens grundare Erik Nilsson, det blågula band som knutits framför butikens entré. När butiken var nyinvigd fick kunderna kliva in i de uppfräschade och omgjorda lokalerna.
– Butiken har blivit väldigt fin. Den känns större nu, sa Maja-Stina och Per-Ola Lewander som slog sig ner i Farbror Eriks kafé.

Björg Johansen var en av de första som handlade i den nyinvigda butiken. Hon skaffade sig en liten midsommarstång att ha på bordet.
– Jag har varit i Ädelfors och vaskat guld och vi ska fira midsommar i Ädelfors, berättade hon.

Utanför butiken bjöds alla besökare och kunder på fika. För alla med barnasinnet i behåll fanns också en hoppborg och inne i butiken gjorde Mr Goran ballongdjur åt barnen. Bröderna Linus och Emil Nilsson fick var sin ballongorm.
– Det är roligt med ormar, med ormarnas tunga, sa Emil.