Lördagens dagskassa från Erikshjälpen Second Hand går till insatser för ukrainska barn och familjer. Foto: Mircea Restea

Dagskassa gav 2,9 miljoner i stöd till ukrainska flyktingar

I lördags gick hela dagskassan från Erikshjälpen Second Hands butiker till insatser för ukrainska barn och familjer. Totalt blev det 2,9 miljoner kronor som nu blir till stöd både inne i Ukraina och till människor som flytt till grannländerna.

– Jag vill säga ett varmt tack till alla som handlade i lördags! Det är fantastiskt att se den stora vilja att hjälpa som finns hos våra kunder och gåvogivare. Tack också till alla engagerade medarbetare som gör vårt arbete möjligt, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Just nu ger Erikshjälpen mat och andra förnödenheter, samt psykosocialt stöd, till människor som gömmer sig i skyddsrum eller lever som internflyktingar i Ukraina. Barnrättsorganisationen stöttar också ukrainska flyktingar som tagit sig till Moldavien och Rumänien. Det handlar bland annat om att ordna trygga barnaktiviteter och se till att de barn som kommer själva över gränsen får ett tryggt mottagande och blir registrerade på ett säkert sätt. Erikshjälpens regionkontor i Rumänien följer utvecklingen noga och riktar stödet utefter behoven. Pengarna från lördagens dagskassa kommer gå både till pågående och nya insatser för barn och familjer.

Erikshjälpen ser att pengar just nu är det största behovet för att hjälpa ukrainska flyktingar. I second hand-butikerna tar man precis som vanligt tacksamt emot kläder och andra skänkta gåvor som genom försäljning omvandlas till överskott – och blir till sociala och humanitära insatser för barn, till exempel katastrofhjälp till Ukraina.

Kontakt

Kontaktuppgifter till respektive second hand-butik finns här: https://erikshjalpen.se/second-hand/vara-butiker/

Sofia Denzler, kommunikatör
sofia.denzler@erikshjalpen.se

De här butikerna gav sin dagskassa till Ukraina:

Dalarnas län

Vänersborg

E-handel
www.secondhand.se

* Pengarna från dagskassan förmedlas via butikens samarbetspart

** På lördagen gick dagskassan till Ukraina via butikens samarbetspart och på tisdag går dagskassan till Ukraina via barnrättsorganisationen Erikshjälpen

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation med en ideell second hand-verksamhet. Tillsammans har vi en gemensam vision; En förändrad värld där barns drömmar får liv. Lokalt och globalt arbetar vi för att stärka och hjälpa barn. Överskottet från second hand-verksamheten bidrar, tillsammans med generösa gåvor, till att möjliggöra våra insatser för att barn ska få gå i skolan, må bra och vara trygga. Arbetsträningen i våra second hand-butiker föder också framtidstro för barn med föräldrar som står utanför arbetsmarknaden och den cirkulära försäljningen ger klimathopp för kommande generationer.