Barn och familjer flyr från Ukraina in i Rumänien. Foto: Adrian Catu

Erikshjälpen Second Hand ger dagskassa till ukrainska flyktingar

Lördagen den 12 mars går hela dagskassan i merparten av Erikshjälpen Second Hands butiker till insatser för ukrainska barn och familjer. Erikshjälpen ser att det just nu är pengar som gör störst skillnad för människor på flykt och hoppas att många second hand-kunder vill vara med och bidra.

– Vi är så tacksamma för den stora viljan att vara med och hjälpa ukrainska barn och familjer. Erikshjälpen och våra lokala partnerorganisationer stöttar människor på flykt inne i Ukraina och flyktingar som tagit sig till grannländerna Moldavien och Rumänien. Genom att handla second hand hos oss på lördag bidrar man direkt till de insatserna, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Erikshjälpen har ett regionkontor i Rumänien där personalen gör löpande analyser och håller tät kontakt med partnerorganisationerna för att se vilken hjälp som behövs och vart. Erikshjälpen samverkar också med flera andra aktörer i Ukraina, Moldavien och Rumänien, för att tillsammans koordinera hjälpinsatser så effektivt som möjligt.

I Ukraina ger Erikshjälpen mat, vatten, filtar, kläder och andra förnödenheter till barn och familjer som tvingas söka skydd i skyddsrum eller lever som internflyktingar. Erikshjälpen bekostar också psykosocialt stöd och socialhjälp till drabbade människor – direkt på plats men även via telefon och internet. I Moldavien bistår Erikshjälpen med psykosocialt stöd och trygga barnaktiviteter på mottagningscenter för ukrainska flyktingar. I Rumänien fokuserar Erikshjälpen på socialstöd till barn och familjer som kommer över gränsen.

Många privatpersoner hör av sig till Erikshjälpen Second Hand, med en önskan om att skänka kläder och filtar till Ukraina, eller vara med och köra en hjälpsändning. På Erikshjälpens regionkontor ser man inte behov av materialbistånd just nu och därför ligger Erikshjälpens fokus på att samla in pengar.

– Precis som vanligt tar vi tacksamt emot kläder och andra skänkta gåvor i våra second hand-butiker och genom försäljning omvandlas de till överskott som går till vårt arbete för barn – och då bland annat katastrofhjälp till Ukraina, säger Anette Alm Gustafsson.

Följande Erikshjälpen Second Hand-butiker skänker på lördag sin dagskassa:

Dalarnas län
Borlänge
Hedemora

Gävleborgs län
Bollnäs* På lördag går dagskassan till Ukraina via butikens samarbetspart och på tisdag går dagskassan till Ukraina via Erikshjälpen.
Edsbyn

E-handel
www.secondhand.se

Kontakt
Kontaktuppgifter till respektive second hand-butik finns här: https://erikshjalpen.se/second-hand/vara-butiker/

Sofia Denzler, kommunikatör
sofia.denzler@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation med en ideell second hand-verksamhet. Tillsammans har vi en gemensam vision; En förändrad värld där barns drömmar får liv. Lokalt och globalt arbetar vi för att stärka och hjälpa barn. Överskottet från second hand-verksamheten bidrar, tillsammans med generösa gåvor, till att möjliggöra våra insatser för att barn ska få gå i skolan, må bra och vara trygga. Arbetsträningen i våra second hand-butiker föder också framtidstro för barn med föräldrar som står utanför arbetsmarknaden och den cirkulära försäljningen ger klimathopp för kommande generationer.