Erikshjälpen blir insamlingspartner vid Jönköpingsgalan

Årets Jönköpingsgala ger fler barn chans att förverkliga sina drömmar. Förutom att lokala initiativ och prestationer kommer hyllas under galan blir det också en insamling till Erikshjälpens arbete för barns rätt till utbildning.

– För att förstå framtiden måste vi titta på våra barn och ge dem goda förutsättningar. Tyvärr är det fortfarande många barn i världen som lider och lever i utsatthet. Tillsammans med Erikshjälpen utmanar vi nu hela Jönköpingsregionen att vara med och ändra oddsen för dessa barn, säger Emil Danielsson, Jönköpingsgalan.

Barnrättsorganisationen Erikshjälpen är insamlingspartner vid årets Jönköpingsgala och pengarna som samlas in under galan kommer att gå till att ge fler barn i världen möjlighet att gå i skola.
– Erikshjälpen arbetar för en förändrad värld där barns drömmar får liv. Vi är mycket glada för samarbetet med Jönköpingsgalan. Tillsammans med galan hoppas vi kunna skapa en bra insamling som ger förutsättningar för barn och unga att våga tro på sina drömmar och få möjlighet till utbildning, säger Lotta Olofson, insamlingschef på Erikshjälpen.

Utbildning är en viktig faktor för att lyfta människor ur fattigdom och utsatthet. Det kan också vara en förutsättning för att barn ska våga drömma om framtiden. Drömmar är en drivkraft för entreprenörer och när barn vågar drömma och förverkliga sina drömmar kan det på sikt förändra och förbättra både samhällen och hela länder.

Ett exempel på Erikshjälpens arbete för barns rätt till utbildning är intensivskola. I västafrikanska Mali missar många barn sin skolstart – ofta på grund av fattigdom. Genom Erikshjälpens insatser hjälps dessa barn in i en ettårig intensivskola som gör det möjligt för dem att sedan slussas in i ordinarie skola. Korotimi, 10 år, är en av eleverna som går i en intensivskola som drivs av Erikshjälpens partnerorganisation ODES.
– Jag bor hos min moster och har inte haft möjlighet att gå i skolan tidigare, jag trodde att jag skulle vara analfabet för livet. Men lyckligtvis fick jag plats på en intensivskola, jag är mycket glad för det. Jag vill studera och bli till nytta för mitt land, säger Korotimi.

Erikshjälpen har ett tydligt barnfokus och strävar efter att barn ska få göra sina röster hörda. På Jönköpingsgalan kommer en kör av unga röster stå för en del av underhållningen. Barnkören Strössel kommer framföra sången Goliat, som de i höstas sjöng tillsammans med Laleh. Barnen sjunger om hur de kan förändra världen: ”Vi ska göra jorden hel, ja vi ska göra vattnet rent, ja vi ska aldrig skada varandra mer.”

Jönköpingsgalan 2017 arrangeras den 22 april i Munksjömagasinen i Munksjöstaden. På galan hyllas personer, organisationer och företag från regionen för sina prestationer.

Kontaktpersoner:
Lotta Olofson, insamlingschef Erikshjälpen
0706-56 43 44, lotta.olofson@erikshjalpen.se

Emil Danielsson, presskontakt Jönköpingsgalan

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. Insatser görs också för utsatta barn i Sverige. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.