Pengarna som barnrättsorganisationen Erikshjälpen får från Världens Barn-insamlingen kommer bland annat användas till att ge fler barn i Bangladesh skolgång.

Erikshjälpen-butiker ger dagskassor till Världens Barn

För att bidra till Världens Barn-insamlingen skänker samtliga Erikshjälpen Second Hand-butiker sina dagskassor till kampanjen. Lördagen den 6 oktober går allt som kunderna handlar för oavkortat till Världens Barn. Förra året skänktes dagskassor på sammanlagt 2,7 miljoner.

Barnrättsorganisationen Erikshjälpen är samtidigt en av de organisationer som får del av de medel som samlas in under Världens Barn-kampanjen.

– Världens Barn-insamlingen är ett fantastiskt samarbete för att uppmuntra folk att dela med sig och för att visa att vi kan göra stor skillnad tillsammans. Pengarna som Erikshjälpen får från kampanjen finansierar viktiga insatser för barn som lever i utsatthet, bland annat i Jamunadeltat i Bangladesh, säger Lotta Olofson, insamlingschef på Erikshjälpen.

Familjerna som bor på öarna i floden Jamunas delta lever under knappa ekonomiska förhållanden i ett område där det nästan helt saknas samhällsservice. Öarna drabbas hårt av översvämningar och kan i värsta fall eroderas på några år. Då tvingas familjerna hitta någon annanstans att bo. Pengarna från Världens Barn bidrar till att barn på öarna kan gå i flyttbara skolor, som snabbt kan monteras ner och byggas upp igen när en ö översvämmas.

Förutom att de drygt 60 fysiska Erikshjälpen Second Hand-butikerna samt secondhand.se skänker sina dagskassor till Världens Barn den 6 oktober väljer många också att uppmärksamma Världens Barn på andra sätt. I en del butiker blir det till exempel barnaktiviteter, musik eller något lite extra gott i kaféet.

– I våra butiker är Världens Barns dagskassedag en av årets höjdpunkter. Jag är stolt över att våra 62 butiker är med och stödjer Världens Barn och tacksam till alla medarbetare som gör lördagen till en festdag. Jag har själv besökt de flyttbara skolorna i Jamunadeltat och vet vilken nytta Världens Barn-pengarna gör och hur stor betydelse dessa skolor har för barnen i området som längtar efter utbildning, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

Kontakt:
Lotta Olofson, insamlingschef Erikshjälpen
lotta.olofson@erikshjalpen.se

Tomas Bjöersdorff, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand
tomas.bjoersdorff@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i 18 länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.