Erikshjälpen öppnar citybutik i Göteborg

Erikshjälpen öppnar citybutik i Göteborg

I oktober öppnar Erikshjälpen Second Hand en citybutik på Rosenlundsgatan 8 i Göteborg. Det blir en helt ny butiksupplevelse, på 880 kvadratmeter, för den urbana kunden som vill handla hållbart. En butik med ett handplockat sortiment för hållbar shopping av kläder, heminredning, textiler och accessoarer tillsammans med en trivsam kafédel.

2018 startade Erikshjälpen Second Hand som första ideella second hand-aktör en e-handel, secondhand.se, med fokus på en ung och urban målgrupp. Det blev en flygande försäljningsutveckling från start med störst kundgrupp i storstäderna, en kundgrupp man nu även vill möta i en fysisk miljö i Göteborg med den nya lifestyle-butiken.

– Vår nya butik är något utöver det vanliga, jag vågar säga att second hand-branschen aldrig har sett något liknande butikskoncept tidigare. Vi skapar en omnikanals-butik, en helhetslösning där samma känsla och information förmedlas i butik som digitalt. Enkelt, tydligt och enhetligt med kundupplevelsen i fokus, säger Karin Staberg, marknad- och konceptchef på Erikshjälpen Second Hand.

Den nya citybutiken blir ett komplement till e-handeln secondhand.se, en härlig butiksmiljö där kunderna kan prova kläder, provsitta möbler, ta en kopp ekologiskt kaffe, spontanköpa nytt porslin och hämta paket från secondhand.se – men där det också blir event, föreläsningar pop-ups och olika samarbeten.

– I butiken kommer vi ständigt att testa nya saker för att lära oss mer om hur morgondagens second hand-butik ser ut, säger Karin Staberg.

Butiksmiljön kommer att förändras efter säsong och efterfrågan, och de olika avdelningarna kommer att vara integrerade med varandra. Överskottet från försäljningen i både butik och kafé går till Erikshjälpens arbete för barns rättigheter.

– Det känns väldigt roligt att kunna välkomna ytterligare en spännande verksamhet till Rosenlund. Erikshjälpens moderna, hållbara butikskoncept, som också bidrar till att hjälpa barn som lever i utsatthet, är väl i linje med våra värderingar, säger Marina Fritsche, regionchef för Göteborg och vice vd på Wallenstam som förvaltar lokalen där citybutiken ska öppna.

– Läget för butiken är toppen, vi ser mycket fram emot vår öppning nu till hösten. Det ska vara lätt att handla hos oss, men det ska också vara en upplevelse. Ledorden när vi skapat vår inredning är flexibilitet och hållbarhet, säger Karin Staberg.