Butikschef Louise Svensson och arbetsledare Linnéa Klevner ser fram emot att snart få öppna Erikshjälpen Second Hands nya citybutik i Göteborg.

Om två veckor öppnar Göteborgs mest hoppfulla butik

En butik som förverkligar barns drömmar, ger klimathopp och skapar nya möjligheter för personer som står utanför arbetsmarknaden – den 18 november invigs Erikshjälpen Second Hands nya citybutik i Göteborg.

– Att vi äntligen ska öppna känns fantastiskt roligt! Vår butik är mycket mer än en vanlig butik, den bidrar till att ge nuvarande och kommande generationer hopp. Att vi öppnar mitt i stan innebär också att vi nu har tre starka och välbesökta butiker i Göteborg, som tillsammans bidrar till hopp och hållbarhet i flera dimensioner, säger butikschef Louise Svensson.

I lokalen på Rosenlundsgatan 8 i Göteborg pågår just nu en febril aktivitet. Butiksinredning monteras, kassor byggs och kaféet färdigställs. Butikens gåvomottagning är öppen för alla som vill skänka saker och redan nu välkomnar Louise Svensson volontärer som vill vara med och göra skillnad i Göteborgs mest hoppfulla butik.

Allt överskott från den nya second hand-butiken kommer gå till Erikshjälpens arbete med att stärka och hjälpa barn i Sverige och i världen.

– När man köper en snygg jacka, en avkopplande bok eller en schysst inredningspryl hos oss kan man vara alldeles säker på att pengarna används där de behövs som mest – lokalt, regionalt och globalt – för att ge barn och unga en bättre vardag och ljusare framtid. Man bidrar också till att jordens resurser används på ett mer ansvarsfullt sätt, genom att kläder och prylar används igen och igen, säger Louise svensson.

Erikshjälpen arbetar i flera av världens mest klimatsårbara länder, där barns uppväxt- och livsvillkor påverkas kraftigt av klimatförändringarna. Den nya second hand-butiken vill inspirera fler att ställa om till en cirkulär konsumtion och bidra till en mer hållbar utveckling. Butiken är också ett sammanhang där människor som av olika anledningar hamnat utanför arbetsmarknaden kan få testa sin arbetsförmåga, lära sig något nytt, praktisera och utvecklas för att förhoppningsvis kunna komma ut i arbetslivet.

– Hos oss är det inte bara prylar som får en andra chans, utan också människor. Vårt sociala uppdrag för människor i närområdet är jätteviktigt. Många av dem som praktiserar eller arbetstränar hos Erikshjälpen Second Hand är föräldrar och när en mamma eller pappa får en positiv sysselsättning, ökad självkänsla och kanske så småningom ett nytt så bidrar det också till att ge många barn ny framtidstro.

När butiken öppnar den 18 november ska det firas i dagarna fyra. Det blir bland annat minikonserter i butiken, fina erbjudanden kaféet, barnaktiviteter och möjlighet att på ett konkret sätt ta del av hur överskottet från butiken gör skillnad.

– Nu ska vi jobba på för att fylla butiken med massa fina, skänkta second hand-prylar. Vår butik har ju också ett tajt samarbete med vår webbshop secondhand.se. Kunderna kan beställa varor från webben i vår fysiska butik, och välja att hämta ut dem hos oss eller få dem hemskickade. Det gör att vi kan erbjuda ett enormt och ständigt uppdaterat sortiment av handplockade produkter och plagg som håller väldigt hög nivå, säger Louise Svensson.

Sofia Denzler, kommunikatör
sofia.denzler@erikshjalpen.se

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation med en ideell second hand-verksamhet. Tillsammans har vi en gemensam vision; En förändrad värld där barns drömmar får liv. Lokalt och globalt arbetar vi för att stärka och hjälpa barn. Överskottet från second hand-verksamheten bidrar, tillsammans med generösa gåvor, till att möjliggöra våra insatser för att barn ska få gå i skolan, må bra och vara trygga. Arbetsträningen i våra second hand-butiker föder också framtidstro för barn med föräldrar som står utanför arbetsmarknaden och den cirkulära försäljningen ger klimathopp för kommande generationer.