Nu fylls det på i hyllorna inför öppningen av nya Erikshjälpen Second Hand i Häggvik den 25 november.

Erikshjälpen Second Hand satsar i Häggvik

En butik som förverkligar barns drömmar, ger klimathopp och skapar nya möjligheter för personer som står utanför arbetsmarknaden – torsdagen den 25 november invigs Erikshjälpen Second Hands nya butik i Häggvik.

– Det känns jätteroligt att snart få öppna en butik som är mycket mer än en vanlig butik! Erikshjälpen Second Hand i Häggvik kommer bidra med att ge hopp och hållbarhet till både nuvarande och kommande generationer, säger Åsa Dalin, butikschef.

I lokalen på Norra Malmvägen 82 i Häggvik, Sollentuna, pågår just nu en febril aktivitet. Butiksinredning monteras, kassor byggs och varor fylls på. Butiken har en försäljningsyta på 570 kvadratmeter och ligger i Häggviks handelsområde, nära E4:an och Stora Coop. Den 25 november öppnar också gåvomottagningen för alla som vill skänka saker och butikschef Åsa Dalin välkomnar redan nu volontärer som vill vara med och göra skillnad.

Allt överskott från den nya second hand-butiken kommer gå till Erikshjälpens arbete med att stärka och hjälpa barn som lever i utsatthet, i Sverige och i världen.

– När man köper en mysig soffa, en spännande bok eller en snygg tröja hos oss bidrar man till att ge barn och unga nya, bättre livsförutsättningar. Man bidrar också till att jordens resurser används på ett mer ansvarsfullt sätt, genom att kläder och prylar används igen och igen, säger Åsa Dalin.

Erikshjälpen arbetar i flera av världens mest klimatsårbara länder, där barns uppväxt- och livsvillkor påverkas kraftigt av klimatförändringarna. Den nya second hand-butiken vill inspirera fler att ställa om till en cirkulär konsumtion och bidra till en mer hållbar utveckling. Butiken är också ett sammanhang där människor som av olika anledningar hamnat utanför arbetsmarknaden kan få testa sin arbetsförmåga, lära sig något nytt, praktisera och utvecklas för att förhoppningsvis kunna komma ut i arbetslivet igen.

När butiken öppnar den 25 november klockan 11.00 kommer det bland annat att firas med något så exklusivt som en stenkake-DJ på plats.

– Nu jobbar vi med att fylla butiken med massa fina, skänkta second hand-prylar och vi ser fram emot att snart få välkomna kunderna, säger Åsa Dalin.

Sofia Denzler, kommunikatör
sofia.denzler@erikshjalpen.se