De två välgörenhetskonserterna Work Together i Skellefteå, med bland andra John Lundvik, gav 85 000 kronor till barnrättsorganisationen Eriksjhälpen.

Välgörenhetskonserter med John Lundvik gav 85 000 kronor till Erikshjälpen

I lördags arrangerades välgörenhetskonserten Work Together i Skellefteå. För musiken stod välkände sångaren och melodifestivalvinnaren John Lundvik samt en rad lokala artister. Alla biljettintäkter från de två konserttillfällena, runt 85 000 kronor, går nu till barnrättsorganisationen Erikshjälpens arbete.

– Vi är så tacksamma och glada för dessa pengar som kommer användas till insatser för barn i Sverige. Det känns också väldigt roligt att det i dessa tider går att anordna smittsäkra event dit människor får komma på riktigt. Det är många som längtar efter att gå på konsert och det märktes att intresset för Work Together var stort, säger Samuel Åhl, eventansvarig på Erikshjälpen.

Först planerades bara en konsert, men eftersom biljetterna till den snabbt tog slut sattes en extrakonsert in. Arrangören Markus Nyström från North Event AB är nöjd och glad efter helgens konserter.

– Det kändes så roligt att få arrangera livekonserter igen och förstås extra roligt att också få bidra till insatser för barn och unga, säger Marcus Nyström, North Event AB.

Pengarna från välgörenhetskonserterna går till Erikshjälpens arbete för att stötta barn och ungdomar som har en nära familjemedlem i fängelse.

– Detta är barn som löper större risk att drabbas av psykisk ohälsa, utanförskap och egen kriminalitet. Tyvärr faller de i dag ofta mellan stolarna och stödet till dem vilar nästan uteslutande på civilsamhället. Därför är det oerhört tacksamt för oss att få ta emot de här pengarna och kunna fortsätta vårt arbete för att stödja de här barnen i sin situation, säger Ida Storm Mukwana, programkoordinator på Erikshjälpen.

Konserten spelades också in och kan ses digitalt här!

Samuel Åhl, eventansvarig Erikshjälpen
samuel.ahl@erikshjalpen.se

Markus Nyström, VD North Event
info@northeventab.com

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i fem regioner runt om i världen, samt i Sverige. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.

Erikshjälpen Second Hand är en ideell förening som samarbetar med lokala föreningar och församlingar. Sedan starten 1990 har verksamheten vuxit till att omfatta ett 60-tal butiker i Sverige, en i Norge samt e-handeln Secondhand.se. Syftet med butikerna är att generera medel till bistånd, både i Sverige och utomlands. Återanvändning av varor skapar hållbar konsumtion. Second hand-butikerna är också viktiga mötesplatser för människor och erbjuder möjlighet till arbetsträning, praktik och personlig utveckling.

Samuel Åhl

Eventansvarig Erikshjälpen 070- 950 68 58