3,2 miljoner blev den sammanlagda dagskassan från Erikshjälpen Second Hands butiker i lördags. Allt skänks nu till Världens Barn.

Erikshjälpen Second Hand skänker 3,2 miljoner till Världens Barn

3 252 924 kronor. Så mycket sålde Erikshjälpen Second Hands butiker varor för under lördagen den 2 oktober – och varje krona går nu till Världens Barn-insamlingen.

– Det känns fantastiskt roligt och viktigt att vi på detta sätt kan bidra till Världens Barn. Jag vill rikta ett varmt tack till alla kunder som handlade under lördagen, men också till alla fantastiska medarbetare och alla som skänker saker till second hand-butikerna. Tillsammans möjliggör vi insatser som förändrar liv för många barn, både utomlands och i Sverige, säger Anette Alm Gustafsson, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.

I Erikshjälpens Second Hands butiker finns en stor glädje över att vara en del av Världens Barn-samarbetet och det märktes under lördagen – och smittade också av sig till kunderna. Många butiker satte försäljningsrekord och en del butiker passade på att nyöppna Farbror Eriks kafé, efter att tidigare ha hållit kaféet stängt på grund av coronarestriktionerna.

– Som vanligt visar Erikshjälpen Second Hand och alla som jobbar i butikerna ett stort engagemang för Världens Barn. Kreativiteten är stor och trots pandemi levererar butikerna fantastiska resultat. Jag vill säga ett stort tack till alla som jobbat med att göra lördagens samlade dagskassa till Världens Barn möjlig, säger Zoja Rexhaj, projektledare stora samarbeten Riksinsamlingen för Världens Barn.

Hittills i år har Världens Barn-kampanjen samlat in cirka 45 miljoner kronor och Erikshjälpen är en av de organisationer som också får del av insamlade medel. I år kommer pengarna bland annat användas till arbetet för alla barns rätt till utbildning, genom ett projekt i Kenya som ger stöd till barn med funktionsvariationer så att de kan delta i skolundervisningen och nå sin fulla potential.

Kontakt:
Sofia Denzler, kommunikatör