Invigning av Erikshjälpens kontor i Huskvarna

Invigning av Erikshjälpens kontor i Huskvarna

Torsdagen den 29 januari slår Erikshjälpen och Erikshjälpen Second Hand upp portarna till det nya kontoret i Huskvarna. Samtidigt släpps den nya Barnrättsboken – med texter om barnkonventionen tillsammans med barns egna berättelser om vardagen på olika platser i världen, som gör boken unik. Välkommen att fira med oss!

Efter månader av arbete och planering är det nu dags för officiell invigning av det nya kontoret i Huskvarna – som kommer att fungera som ett komplement till kontoret i Holsbybrunn, utanför Vetlanda.

– Erikshjälpen har länge haft starka kopplingar till Jönköpings kommun, inte minst genom vår second handverksamhet. Vår förhoppning är att vi nu ska kunna bygga vidare på våra goda relationer och ännu tydligare bli en lokal röst för barns rättigheter och ett starkt internationellt engagemang, säger Cecilia Hjorth Attefall, Erikshjälpens styrelseordförande.
Hon understryker att Jönköpings goda läge ur kommunikationssynpunkt också spelat in i valet av placering av nytt kontor för delar av Erikshjälpens centrala verksamheter.

I de nya, fräscha och ljusa lokalerna kommer nu delar av både Erikshjälpen och Erikshjälpen Second Hand att hålla till. Här kommer internationellt bistånd, kommunikation, administration, utveckling av second hand och mycket mer rymmas på samma arbetsplats.
– Erikshjälpen är i grunden en nätverksbyggande organisation, med många olika samarbetspartners. Vår önskan är att våra färgstarka lokaler ska bli en spännande träffpunkt, säger Cecilia Hjorth Attefall.

I samband med invigningen bjuds det bland annat på fika, underhållning och intressanta föredrag. Stora delar av Erikshjälpens personal finns på plats och detta är ett gyllene tillfälle att prata om barns rättigheter, internationellt engagemang, det växande intresset för att handla second hand – och mycket annat.

I samband med invigningen lanseras också Rafikis Barnrättsbok (Rafiki är ett samarbete mellan Erikshjälpen och Individuell Människohjälp). I Barnrättsboken kan du höra barns röster från hela världen och möta deras berättelser om vardagen. Varje berättelse är kopplad till en artikel ur barnkonventionen. Barnrättsboken är skolmaterial skrivet för barn – lättläst och tillgängligt för alla. Den är tillgänglig i digital eller i tryckt form och kan beställas på www.rafiki.se.

Välkommen till invigningen!
Datorgatan 4, Huskvarna, torsdagen den 29 januari klockan 15.00-18.00.
Anmälan: görs till invigning@erikshjalpen.se

Hållpunkter under invigningsdagen - korta föredrag varvas med samtal, fika och musik

15.00 Nu är vi här!
Invigning av det nya kontoret. Barnkör sjunger. Erikshjälpen öppnar dörren.

Mingel
Välkommen till vår fikabuffé. Träffa personal från Erikshjälpen och Erikshjälpen Second Hand Butiker och bekanta dig med verksamheten.

15.25 Vi är jordens barn
Barnkör från vår nya granne, Engelska skolan, sjunger.

15.30 Nytt kontor. Nya utmaningar. Nya drömmar
Bengt Swerlander, Erikshjälpens generalsekreterare, och Tomas Bjöersdorff, verkställande chef Erikshjälpen Second Hand Butiker, intervjuas av Cecilia Hjort Attefall, Erikshjälpens styrelseordförande.

15.45 Rafikis barnrättsbok
Intervju med Andreas Hallman.

16.30 Erikshjälpen ger liv åt barns drömmar – långt borta och nära
Peter Toftgård, programchef, berättar om Erikshjälpens internationella och nationella arbete.

17.00 Din handling gör skillnad!
Fröken Retro, Karin Staberg, berättar om second hand-trender, miljö och socialt engagemang.

17.30 Jonas Sandwall och CoLyssna till härlig musik.

Alla tider är cirkatider

Kontakt: Louise Nordlund-Isaksson, kommunikationschef, 0709-37 33 05, louise.nordlund@erikshjalpen.se

Foto: Sofia Denzler (Personal från Erikshjälpen och Erikshjälpen Second Hand Butiker hälsar välkommen till invigningen av det nya kontoret på Datorgatan i Huskvarna).