Roland Utbult med band ger under sommaren konserter i  Klädesholmen, Koster, Grinstad, Tegneby och Lekeryd.
Roland Utbult med band ger under sommaren konserter i Klädesholmen, Koster, Grinstad, Tegneby och Lekeryd.

Roland Utbult på sommarturné

Folkkäre Roland Utbult tar även denna sommar med sig sitt band och gör en turné i Sverige och Norge. Turnén görs i samarbete med barnrättsorganisationen Erikshjälpen.

– Det är glädje på flera olika plan att göra sommarkonserterna. Dels är det en fröjd att samarbeta med så proffsiga musiker. Dels är det oerhört meningsfullt att insamlingar görs till Erikshjälpens arbete som blir till insatser för de mest utsatta barnen, säger Roland Utbult.

I sommar är temat för konserterna de älskade sångerna från det numera smått legendariska tv-programmet ”Minns du sången”. Dessa fantastiska sånger har fått nya arrangemang. Dessutom blir det några av Roland Utbults egna klassiker som exempelvis ”Till vår Gud” och ”Då ska glädjen bryta fram”. I samband med konserterna görs en insamling till Erikshjälpens arbete för barns rättigheter.
– Det kommer bli härliga sommarkonserter där Roland och bandet ger sångklassiker nytt liv. Vi på Erikshjälpen är glada och tacksamma för samarbetet med Roland Utbult och hans engagemang för människor som lever i utsatthet, säger Samuel Åhl på Erikshjälpen.

Singer-songwritern Roland Utbult släppte sitt första album i mitten av 1970-talet. Sedan dess har det blivit ytterligare tolv album och många av hans sånger sjungs och uppskattas mycket runt om i Sveriges kyrkor. Han var en av de medverkande artisterna i den populära tv-serien ”Minns du sången” och han har haft två svensktoppsframgångar med sångerna ”Om sommaren” och ”Längtan till havet”. Roland Utbult har också samarbetat med bland annat Oslo Gospel Choir, Triple & Touch, Philip Bailey (Earth, Wind & Fire) och Tomas Ledin.

Vid konserterna under sommarens turné medverkar Roland Utbult, sång, gitarr; Johan Westerlund, trummor, percussion; Henrik Mossberg, keyboards, dragspel; Rian Utbult, flöjt, bas; Emma Ferm, fiol, sång och Marcus Utbult, kontrabas och banjogitarr. Konserterna har fri entré.

Konserter i Sverige:
Torsdagen den 27 juli klockan 19.00 i Klädesholmens Kyrka, Klädesholmen.
Onsdagen den 2 augusti klockan 19.00 i Kosters kyrka, Sydkoster.
Torsdagen den 3 augusti klockan 19.00 i Grinstad kyrka, Grinstad, Mellerud.
Lördagen den 5 augusti klockan 19.00 i Tegneby kyrka, Orust.
Söndagen den 6 augusti klockan 18.00 i Lekeryds Pingstkyrka (Maskinhallsmöten), Lekeryd.

Kontakt:
Samuel Åhl, insamlingskoordinator företag/event Erikshjälpen
samuel.ahl@erikshjalpen.se

www.erikshjalpen.se/event

Erikshjälpen är en barnrättsorganisation som utifrån barnkonventionen bedriver biståndsverksamhet i ett 20-tal länder. Fokus är barns rätt till utbildning, hälsa samt trygghet och skydd. I Sverige görs även insatser för barns rätt till meningsfull fritid. Erikshjälpen arbetar även med folkbildning och opinion, för att främja barns rättigheter. Basen för arbetet är gåvor från privatpersoner och intäkter från second hand-butiker.