Sök stipendium ur Boråsfonden

Sök stipendium ur Boråsfonden

Nu är det hög tid för barn- och ungdomsföreningar att söka pengar ur Erikshjälpens Boråsfond. Sista ansökningsdag för höstens utdelning är onsdag den 30 september.

Varje år går minst 100 000 kronor av överskottet från Erikshjälpen Second Hand i Borås till en fond, som barn- och ungdomsverksamheter i Borås kommun kan söka medel ur. Utdelning sker två gånger om året.
– Det finns fortfarande möjlighet att ansöka till höstens utdelning ur Boråsfonden. Vid bedömning av ansökningarna ligger särskilt fokus på verksamheter för utsatta grupper av barn och unga, säger Ann-Sophie Palmér på Erikshjälpen som är programkoordinator för Sverige.

Föreningar, organisationer och verksamheter som arbetar för att skapa goda uppväxt- och levnadsvillkor för barn och ungdomar i Borås kommun kan ansöka om pengar. Verksamheten kan handla om till exempel hållbar utveckling, integration, demokratisering och jämställdhet. Vid de två senaste utdelningarna har Borås Fältrittklubb, Lekterapin Södra Älvsborgs Sjukhus, Brokyrkan, Frälsningsarmén och Odenslund 4H fått ta emot pengar.

30 september är sista ansökningsdag och det går bra att ansöka via Erikshjälpens hemsida. Höstens fondutdelning kommer att ske i second hand-butiken den 28 november.

www.erikshjalpen.se/borasfonden

Kontaktperson:
Birgitta Johansson
biträdande programchef med Sverigeansvar
birgitta.johansson@erikshjalpen.se

På bilden: Så här såg det ut när Boråsfonden delades ut i våras och representanter från Borås Fältrittklubb, Lekterapin på Södra Älvsborgs Sjukhus och Brokyrkan fick ta emot diplom i butiken.