FÖRSTA SPADTAGET FÖR KVIBERGS KREMATORIUM

Den 20 april, i fantastiskt vårväder, togs det första spadtaget för Kvibergs krematorium. Tillsammans med det intilliggande, äldre krematoriet, blir anläggningen Nordens största, med sammanlagt åtta ugnar.

Den nya byggnaden är formad för att skapa bästa möjliga logistik och funktion för verksamheten, där också arbetsmiljön har stått i fokus. Inslaget av dagsljus är t.ex. större än i de flesta motsvarande anläggningar. Byggnaden ska också vara en ceremonibyggnad där anhöriga kan delta och den arkitektoniska inramningen måste möta detta på ett värdigt sätt.

Projektet föregicks av en arkitekttävling 2014.

• Arkitektur

• erséus
  • svenska kyrkan
  • kyrkogårdar
  • arkitektur

Erséus Arkitekter har genom framgångar i tävlingar och genomförda prestigeprojekt skaffat sig en plats bland landets mer välrenommerade arkitektkontor. Företaget sysselsätter runt fyrtio personer på kontoren i Göteborg och Stockholm. Vi arbetar i projekt över hela landet och inom de flesta samhällsområden.

Vår affärsidé är:

• att erbjuda framåtblickande och hållbara helhetslösningar inom arkitektur och stadsbyggnadskonst
  • att med konstnärlig integritet, bred kompetens och stor innovationsförmåga möta kundernas förväntningar i en samarbetsinriktad process, och alltid optimera såväl funktion som form
  • att värna och utveckla kulturarvet
  • att genom korrekta handlingar, hållna leveranstider och kostnadsramar lägga grunden för långsiktiga och seriösa kundrelationer
  • att söka upp, och prioritera, kunder som delar vår syn på arkitekturens betydelse som konstart
  • Kontakter

Anette Svensson

Presskontakt Kontorschef Göteborg, Arkitekt SAR/MSA Certifierad Sakkunnig Tillgänglighet 031-10 95 05

Peter Erséus

Presskontakt VD, Arkitekt SAR/MSA 031-10 95 04