Direktor Stefan Nilsson (t v) och styrelseordförande Kenneth Bengtsson

Två nya ledamöter i Erstas styrelse

Under gårdagens årsmöte för Erstas medlemmar valdes två nya medlemmar in i Ersta diakonis styrelse: Charlotte Strömberg och Gabriel Wikström.

– Vårt uppdrag är att vara bästa möjliga stöd för Ersta diakonis ledning. När tillfället nu gavs så är jag mycket glad över att kunna välkomna två nya styrelseledamöter som kommer kliva in och bidra med härlig energi och stor kunskap. Charlotte, ”Lotta”, Strömberg med sin långa erfarenhet av affärsmannaskap och finansiell utveckling och Gabriel Wikström med sin gedigna kunskap om vård- och omsorgssektorn samt den politiska arenan, säger styrelseordförande Kenneth Bengtsson.

Kort om Charlotte Strömberg:
Hon är vice styrelseordförande i Sofina AS och styrelseledamot i Höganäs AB, Kinnevik AB, Clas Ohlson AB och Lindéngruppen. Charlotte har varit VD i fastighetsrådgivaren JLL Nordics och haft ledande befattningar i Carnegie Investment Bank och Alfred Berg/ABN Amro. Tidigare uppdrag inkluderar bl.a. ordförande i Castellum AB och ledamot i Skanska, Swedbank och Karolinska Institutet.

Charlotte Strömberg är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Född 1959.

Kort om Gabriel Wikström:
Han är ledamot i Systembolagets alkoholforskningsråd, ersättare i styrelsen för Centralförbundet för alkohol-och narkotikaupplysning och ersättare i styrelsen för Uppsala Monitoring Center. Tidigare har Gabriel varit verksamhetsutvecklare på Länsstyrelsen i Stockholms län och statsråd i regeringen, ansvarig folkhälso-, sjukvårds- och idrottsfrågor. Tidigare uppdrag inkluderar ett antal förtroendeuppdrag för Socialdemokratiska partiet.

Gabriel Wikström är för närvarande nationell samordnare för Agenda 2030 (FN:s handlingsplan för att ställa om till en hållbar utveckling). Född 1985.

I styrelsen sitter:

• Kenneth Bengtsson, ordförande
  • Lena Adelsohn Liljeroth, ledamot
  • Ingrid Bonde, ledamot
  • Jan-Håkan Hansson, ledamot
  • Sabina Jakobsson, adjungerad personalrepresentant
  • Erik Lundström, ledamot
  • Filippa Nyberg, ledamot
  • Anders Röstin, ledamot
  • Mathias Pedersen, ledamot
  • Ny! Charlotte Strömberg, ledamot
  • Ny! Gabriel Wikström, ledamot

Visste du att? När Ersta diakonis styrelse bildades år 1849 så skrev man in i stadgarna att den skulle bestå av hälften kvinnor och hälften män. Än idag står det i stadgarna att man ska eftersträva en jämn könsfördelning.

Helena Ruhmén

Kommunikations- och marknadschef Kommunikation 070-891 64 44