Från Isabella Lundgren till Lisa Nilsson

Från Isabella Lundgren till Lisa Nilsson

Ersta kulturscens program för våren 2023 är nu klart och det bjuds på dans, konst, musik och intressanta samtal.

Konstens läkande kraft är något Ersta kyrka tagit fasta på då de under pandemin lanserade Ersta kulturscen i Ersta kyrka. Stenkyrkan, som i höstas firade 150 år, är en intim scen med omvittnat god akustik. Tommy Körberg älskar att sjunga här – och Lisa Nilsson likaså. I vår gästar hon på nytt programmet tre försommarkvällar i rad på temat visor.

– Berwaldhallen har ju en populär satsning där popartister möter Radiosymfonikerna. På Ersta kulturscen skapar vi liknande möten, fast här mellan artister och någon av de vokalensembler som är knutna till oss. Det är musikaliska möten i världsklass och det är kul att så många uppskattar dem, säger Patrik Sandin, konstnärlig ledare.

Vårens program spänner från en musikalisk tolkning av Anna Greta Wides dikter av Isabella Lundgren och Martin Hedros till Virpi Pahkinens dans till Arvo Pärts alster. Dessutom hålls två konstutställningar under våren. Först ut är det Karin Frostenssons »De sköra« och sedan visas »Det heliga hjärtat« med målningar av Halmstadsgruppens Erik Olson, Esaias Thorén och Waldemar Lorentzon.

”Alltid på en onsdag” är lunchevenemangen som alltid hålls kl 12.10 och alltid har fri entré. Under våren gästar bl a Monica Dominique, Emma Olbers, Päyam Tabatyabayi och Tomas Brytting så programmet spänner från jazziga toner till Evert Taube, och samtal om design till företagsekonomi.

Vårens program i sin helhet hittar du här: Program (erstadiakoni.se)