Bilder på några av vårens medverkande i "Alltid på en onsdag"

Vårens program för Ersta kulturscen

Ersta kulturscen fortsätter vara en brygga mellan kultur, vård och omsorg. Sedan 2021 har man med musik, konst, poesi, teater och dans skapat möjlighet till ökat välmående för patienter, anhöriga och medarbetare samt alla som tar del av de öppna programmen.

Att kulturens läkande kraft är stor är inget nytt. Redan på de gamla grekernas tid ordinerades den sjuke att först uppsöka en musiker. Och på det turkiska sjukhuset i staden Edirne hade man på 1300-talet lika många avlönade musiker som läkare.

– Idag vet vi via forskningen att kulturupplevelser kan förebygga ohälsa. Det är viktigt. Utan att överdriva ordens betydelse så tycker jag att tillgång till kultur är en mänsklig rättighet. I Ersta diakonis strävan efter att se hela människan kan kultur också vara ett viktigt bidrag till att kunna möta individens friska resurser, trots sjukdom och andra svårigheter, säger Patrik Sandin, konstnärlig ledare.

På Ersta diakoni, Sveriges största idéburna vård- och omsorgstagare, har kulturscenen blivit en unik tillgång för verksamheterna. Existentiell hälsa främjas när Ersta hemtjänst kan dra igång en kör för sina kunder. Eller när de boende på Erstas äldreboende får dansa, måla och lyssna till poesi.

När Erstas nya sjukhus invigdes i höstas var det självklart att det skulle stå en flygel i entrén.

– I vår kommer vi bjuda på lunchmusik på tisdagar, morgonmusik på fredagar och däremellan kommer det ske gästspel av artister som slår sig ner och spelar en stund. Flygeln finns också där om någon patient eller anhörig skulle känna sig manad att koppla av över tangenterna en stund, fortsätter Patrik Sandin.

Tack var en generös donation är många av Ersta kulturprograms gratis för allmänheten.

– Vi arbetar för att nyfikenhet och öppenhet ska prägla programmet och vill låta det spänna från litet och smalt till mer breda program i skiftande stilar. Flera uruppföranden har skett på kulturscenen och till varje säsong specialskrivs arrangemang för programmet och Ersta kyrka som kyrkorum, avslutar Patrik Sandin.

Några höjdpunkter på vårens program är:

• Schuberts ”Winterreise”. En romanskonsert med Johan Wållberg, baryton och Rolf Lindblom, piano.
  • Bachs arior och orgeltriosonater. En virtuos konsert med duo Kondens och Patrik Sandin. Fri entré.
  • Profet och timmerman. Ett kyrkospel av Olov Hartman i regi av Dag Lindberg. Fri entré.
  • Oh, what a day! Konsert med Nordic vocalists, Filip Ekestubbe, piano och Anders Paulsson, saxofon.
  • Varje onsdag klockan 12.10 sker “Alltid på en onsdag”, en programpunkt som varierar mellan musikframträdanden, poesiuppläsningar, samtal eller föreläsningar. Fri entré.