Kan jag avboka min resa till Japan?

Just nu får vår kundservice in många frågor om försäkringar gällande resor till Japan. De flesta rör avbokning av resa, vi har samlat de vanligaste frågorna och svaren här.

Kan jag avboka min resa till Japan?

I första hand ska du vända dig till din researrangör/flygbolag. Att UD avråder från resor till ett land betyder inte att du automatiskt har rätt att boka av/boka om din resa utan kostnad.

• Generellt är det bästa sättet att skydda sig att köpa ett avbeställningsskydd i samband med att du köper din resa. De flesta avbeställningsskydd gäller dock bara avbokningar vid sjukdom. Med Europeiskas Avbeställningsförsäkring kan du avboka din resa oavsett anledning men du får betala en självrisk om du inte kan styrka avbokningen med ett intyg.
  • Våra reseförsäkringar för privatpersoner innehåller inte avbeställningsskydd
  • I vår försäkring för utlandsplacerade finns inget avbeställningsskydd.
  • Det avbeställningsskydd du kan teckna som tillval till din tjänstereseförsäkring gäller inte för avbokning på grund av läget i Japan.

Jag befinner mig i Japan men vill åka hem i förväg,  ersätter försäkringen kostnaden för ombokning/ nya biljetter?

Har du en tjänstereseförsäkring och befinner dig inom 50 km från område som drabbats av jordskalv kan Europeiska ersätta merkostnader för hemresa inom 14 dagar från det att händelsen inträffade. Behöver du resa hem tidigare än beräknat  måste du kontakta Europeiska för att få hemresan godkänd innan du bokar den.

Jag jobbar i Japan och har en försäkring via mitt arbete, tar försäkringen kostnaden om jag skickar hem min familj till Sverige?

Nej, så länge området inte är klassat som högriskområde (war zone) enligt vår risklista följer ersätts inte extra kostnader för hemresa.
Risklistan uppdateras kontinuerligt.

Jag ska åka till Japan på tjänsteresa – gäller min försäkring om jag åker nu?

Vi råder dig att följa UD:s rekommendationer. Försäkringen gäller som vanligt så länge området du inte ska resa till finns med på vår risklista. Hamnar området på risklistan ska du kontakta Europeiska och meddela vart du ska resa och betala en särskild riskpremie.

• reseavrådan
  • krisinformation