Åtta av tio känner vårkänslor

79 procent av svenskarna känner ofta eller alltid vårkänslor, enligt en ny undersökning som TNS-Sifo gjort åt försäkringsbolaget Europeiska. Var femte svensk flirtar mer på våren och lika stor andel tycker att man ska agera om man känner vårkänslor för någon, även om man befinner sig i ett förhållande.

Över hälften av de 1007 respondenterna som deltog i undersökningen menar att en vårpromenad är det mest romantiska man kan göra med någon man har vårkänslor för. 16 procent förordar en weekend utomlands och svenskarna är överens om att Paris är den flirtvänligaste staden i Europa (31 procent anser så, medan tvåan Rom är förstavalet hos 17 procent).

Bara en procent tycker att Facebook är en bra plats att flirta på.
”Vi håller med om att Paris är en fantastisk plats för en vårflirt. Men vi tycker att Facebook kan vara ett bra första steg till Frankrike. Därför lanserar vi webbtjänsten jaghjartar.se som syftar till att underlätta för svenskar att vårflirta på Facebook”, säger Christina Karlegran, kommunikationschef för Europeiska.

På en romantisk semester är det värsta som kan inträffa att bli rånad på värdesaker, anser 43 procent. Men en knapp tredjedel tycker att det värsta är om resesällskapet ägnar semestern åt att hålla på med sin mobiltelefon. Hjälp på resmålet är det viktigaste innehållet i en reseförsäkring, enligt de tillfrågade.

”Kärnan i vårt erbjudande är en kompetent hjälp på resmålet, med allt från tolkhjälp och rättshjälp till kunskap om vilka lokala privata eller offentliga sjukhus som är bäst. Vår hjälp på resmålet kan hjälpa dig med mycket, förutom att ge kärleksråd”, säger Christina Karlegran.

*Undersökningen har genomförts under perioden april 2011 av TNS-Sifo:s webbpanel. Totalt har 1007 personer deltagit. Se bilaga för frågeformuleringar och svarsalternativ.

• marknadsundersökning
  • tävling
  • resa
  • kärlek

Europeiska är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1,5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller specialförsäkringar för klockor och smycken och vi försäkrar även 670 000 skol- och förskolebarn.