Europeiska erbjuder sina drabbade försäkringstagare gratis förlängning av reseförsäkring

Försäkringsbolaget Europeiska estimerar att man har kring 10 000 försäkringstagare ute på resa just nu. Många av dessa väntar på att få komma hem. Samtidigt utsätts resenärer för risken att stå oförsäkrade när reseförsäkringen går ut. Nu förlänger Europeiska samtliga drabbade försäkringstagare kostnadsfritt på ett antal reseförsäkringar till och med den 23 april.

– Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för alla våra försäkringstagare som haft oturen att bli strandsatta på resmålen. Många försäkringar har upphört och många har också svårt att förlänga sin försäkring i denna extraordinära situation. Kostnaderna skenar snabbt iväg för varje ny natt på hotell, säger Christina Karlegran, kommunikationschef på Försäkringsbolaget Europeiska.

Viktigt att tänka på

• Det är viktigt att kontrollera med ditt försäkringsbolag vad du har för försäkringsskydd om du tar dig hem på annat sätt än vad du ursprungligen skulle ha gjort, dvs du åker med tåg/buss/hyrbil istället för flyg osv. Du bör även kontrollera exempelvis självrisk på hyrbil och att försäkringen även täcker passagerare.
  • Spara alla kvitton.
  • Håll dig uppdaterad via flygbolags hemsidor och via Europeiskas hemsida

Denna förlängning gäller enbart de försäkringstagare som har blivit strandsatta på resmålet pga vulkanaskan. Vi ber våra försäkringstagare att senast torsdag den 22 april uppdatera sig via Europeiskas hemsida för vidare information.

Följande av Europeiskas försäkringar omfattas av förlängningen:

• Affärsreseförsäkringen
  • Semesterförsäkringen/sport/bil
  • Backup basic/extended
  • Reseförsäkring extrem
  • Reseförsäkring Komplett
  • Reseförsäkring Smart/Smart Plus
  • Studentförsäkringen
  • Grupp och Konferens
  • Visitor

• resa
  • katastrofhjälp
  • reseförsäkring
  • naturkatastrof

Europeiska är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1, 5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller specialförsäkringar för klockor och smycken. Europeiska försäkrar även 350 000 skol- och förskolebarn genom en kommunal olycksfallsförsäkring.