Fem gånger vanligare med turistmage i Egypten än i Thailand

Höstlovet närmar sig och många barnfamiljer förbereder sig för att resa till varmare breddgrader. Med rätt förberedelser kan man slippa spendera semestern på hotelltoaletten. Nya siffror från försäkringsbolaget Europeiska har kartlagt risken för att få turistmage på vanliga resmål och det är fem gånger vanligare med kostnadsersättningar för turistmage i Egypten än i Thailand.

− Många anser säkert att turistmage är en banal åkomma, men när en familjemedlem blir magsjuk kan semesterveckan för hela familjen bli förstörd, säger Christina Karlegran, kommunikationschef för Europeiska.

I Egypten står turistmage för 60 procent av antalet utbetalningar. På andra vanliga resmål, som Thailand och Kanarieöarna, är ungefär en av tio utbetalningar kopplade till turistmage.

Tvätta händerna ofta, drick mycket vatten ur förseglade flaskor (utan isbitar), ät bara skalad frukt och grönsaker, undvik löskokta ägg och undvik bufféer.

− I samband med larmrapporterna om svininfluensan vande sig många vid att använda handsprit, och det är en klok åtgärd under semestern, även om god hygien inte är tillräckligt för att skydda mot turistmage. Det är också viktigt att kontrollera sin försäkring i förväg, måste man betala en självrisk? Kan ersättningsresa utgå för hela familjen om en i ressällskapet blir sjuk?, säger Christina Karlegran, kommunikationschef för Europeiska.

Andelen utbetalningar för skadeärenden under 2009 kopplade till turistmage på tre vanliga turistorter under höstlovet:

− Egypten: Antal räkningar: 15 609
Gastroenteritis (turistmage): 9 277
Procent av fallen: 59,4 procent

− Thailand: Antal räkningar: 22 096
Gastroenteritis: 2 287
Procent av fallen 10,3 procent

− Kanarieöarna: Antal räkningar: 10 815
Gastroenteritis: 877
Procent av fallen 8,1 procent

Se mer statistik över magsjuka i vanliga turistländer i bifogat faktablad.

Följ oss:
Blogg

• thailand
  • egypten
  • magsjuka
  • höstlov

Europeiska är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1, 5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller specialförsäkringar för hörapparater, klockor och smycken. Europeiska försäkrar även 650 000 skol- och förskolebarn genom en kommunal olycksfallsförsäkring.