SJ och Europeiska lanserar reseförsäkring

Nu kan resenärerna via SJ försäkra sin semesterresa med tåg både i Sverige och i resten av Europa. SJs nya samarbete med försäkringsbolaget Europeiska täcker ovälkomna utgifter.  Utan reseförsäkring riskerar semesterresan bli både misslyckad och dyr för den som skadar sig på eller på väg till resmålet.

Från och med nu erbjuds alla som gör en resa med SJ, med minst en övernattning på annan ort, att köpa en reseförsäkring som kompletterar reseskyddet i hemförsäkringen. Komplementet innebär att resenären exempelvis slipper att betala självrisken på den ordinarie hemförsäkringen och självrisken på hyrbil och moped. Om resenären blir sjuk eller råkar ut för en olycka och missar mer än hälften av dagarna på resan ersätts denne med en ny resa eller ersättning per dag.

– Försäkringen täcker även extrautgifter om du exempelvis skadar benet och missar viktiga dagar i skidbacken eller stukar handen och tvingas avstå semestergolfen. Samma sak om bagaget blir stulet på resan, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ.

För många av SJs kunder, som gör längre resor med flera byten och har värdefullt bagage, är reseförsäkringen ett enkelt sätt att få ett komplett skydd. Försäkringen ger även rätt till ersättning för extrautgifter om tåget blir mer än tre timmar försenat.

– Det gäller både familjer och enskilda resenärer som bokar en resa med övernattning i Sverige eller kanske för utlandsresan exempelvis Interrailkort för tågluffning i Europa, säger Nina Hornewall.

SJ har valt att samarbeta med försäkringsbolaget Europeiska som är den största aktören på den svenska marknaden.

– Resenären får ersättning från första kronan om något skulle hända på resan. Den ersätter stulet eller förlorat bagage, förseningar eller förstörd resa. Med vår Sportförsäkring ersätts även skadad eller stulen sportutrustning och outnyttjat liftkort eller greenfee, säger Christina Karlegran, kommunikationschef på Europeiska.

Reseförsäkringen, som kostar från 20 kronor per dag med extra rabatt för barn, säljs i SJs Resebutiker och Contact Center. Försäkringen börjar säljas i SJs Resebutiker denna vecka och på webben www.sj.se från den 14 apri.

Christina Karlegran, kommunikationschef Europeiska
Telefon: 08-454 33 20, mobil: 0765-25 33 20, e-post: christina.karlegran@europeiska.se

SJ
För ytterligare information ring SJs Pressavdelning på 010-751 51 84

• tågförsäkring
  • sj

Europeiska är en av de största aktörerna på den svenska marknaden för privat- och tjänstereseförsäkring samt försäkring för utlandsstationerade. Europeiska försäkrar årligen 2 miljoner privatresenärer, 1, 5 miljoner tjänsteresenärer och 15 000 utlandsplacerade i över 100 länder runt om i världen. Vi tillhandahåller specialförsäkringar för klockor och smycken. Europeiska försäkrar även 350 000 skol- och förskolebarn genom en kommunal olycksfallsförsäkring.