Är det tillräckligt med innovation i innovationspolitiken?

Är det tillräckligt med innovation i innovationspolitiken?

Det är få som ifrågasätter att innovation är viktigt för samhällets utveckling. En fråga som dock sällan diskuteras är om det är tillräckligt med innovation i innovationspolitiken. Alltså – hur innovativ är innovationspolitiken? Och vilka hinder finns för en riktigt innovativ innovationspolitik?

12 januari belyser experter och politiker frågan under ett kostnadsfritt webbinarium.

Under senare delen av 2020 kom utredningen ”Innovation som drivkraft – från forskning till nytta” (SOU 2020:59) samt forsknings- och innovationspropositionen ”Forskning, frihet, framtid – kunskap och innovation för Sverige” som regeringen lade fram precis innan jul. Båda är viktiga inslag i en diskussion om innovationspolitik. Men båda har mest fokus på forskning och högre utbildning, och innovationspolitiken är bredare än så. Därför kommer forskare, politiker och utförare av innovationspolitik att diskutera frågorna utifrån ett bredare perspektiv.

Talare: Professor Maureen McKelvey, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, professor Sverker Sörlin, KTH, Åsa Eriksson (S), ledamot näringsutskottet, Darja Isaksson, gd, Vinnova, Lars Hjälmered (M), ordförande näringsutskottet och Pia Sandvik, vd, Rise. Fler talare kan tillkomma.

Anmälan och mer information om talarna: http://www.esbri.se/nastaforelasning/

Under webbinariet finns möjlighet att ställa frågor till talarna.

Kontakt: Helene Thorgrimsson, helene.thorgrimsson@esbri.se, 0739-6389864