Bakom kulisserna i Silicon Valley: Always looking for the “new” new thing

Bakom kulisserna i Silicon Valley: Always looking for the “new” new thing

Superregionen Silicon Valley framhålls som ett föredöme av många. De hungrigaste entreprenörerna längtar dit, medan regionalpolitikerna drömmer om att återskapa dalen på sin egen bakgård. Men vad är det egentligen för bilder av Silicon Valley som florerar? Vad bygger de på? Och förklarar de verkligen regionens starka utveckling?

12 september kommer professor Martin Kenney till Estrad. Han är uppvuxen i Kalifornien, har studerat Silicon Valleys utveckling och kommer att bjuda på en hel del osminkade sanningar. Kenney menar att Silicon Valley är en unik framgångshistoria. En viktig ingrediens är förmågan att lyfta blicken och se potentialen i den allra nyaste teknologin. Regionens universitet och storföretag bidrar med en pool av kompetent folk. Och i Silicon Valley finns också en armé av finansiärer, jurister och revisorer som stöttar entreprenörer på uppåtgående.

Det svenska företagsklimatet skiljer sig på många sätt från det kaliforniska, men ändå finns viktiga lärdomar att dra. Under föreläsningen kommer Martin Kenney in på vad Sverige kan lära av Silicon Valley – och vice versa.

Martin Kenney är professor vid University of California, Davis. Han är också senior project director vid Berkeley Roundtable on the International Economy. Kenney står som författare/redaktör till fem böcker och över 140 artiklar om riskkapital, högteknologiska företag, regional utveckling och relationen mellan akademi och industri.

Tid: Torsdag 12 september 2013, 15.00-17.00
Plats: 7A Odenplan, Norrtullsgatan 6, Stockholm

Mer info om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Åse Karlén, ase.karlen@esbri.se, 070-799 46 27