Coronakrisen – ett uppsving för öppen innovation?

Coronakrisen – ett uppsving för öppen innovation?

Under coronakrisen har många företag börjat arbeta med öppen innovation för att hitta lösningar på utmaningar som krisen skapat. Öppen innovation innebär ofta att företag och organisationer drar nytta av extern kompetens (andra företag, universitet och till och med enskilda individer) när de innoverar.
24 juni delar Linus Dahlander, ESMT Berlin och Martin Wallin, Chalmers med sig av sin forskning om detta fenomen.

I en nyligen publicerad artikel i Harvard Business Review – Why Now Is the Time for ”Open Innovation” – lyfter professorerna Linus Dahlander och Martin Wallin fram sin senaste forskning. I artikeln argumenterar de för att dessa coronakristider är rätt tid för öppen innovation. De menar att företag börjat samarbeta på ett nytt sätt och satt värdeskapandet framför möjligheten att göra snabba vinster.

Under webbinariet kommer de att diskutera frågor som:
- Vilka är lärdomarna om öppen innovation under coronakrisen?
- Hur kan företag arbeta framöver med öppen innovation?

Linus Dahlander är professor och innehar ”the Lufthansa Group Chair in Innovation” vid ESMT Berlin. Han har tidigare varit verksam som forskare på Imperial College i London och gjort sin post doc på Stanford University. I sin forskning fokuserar han på entreprenörskap och innovation.

Martin Wallin är professor i innovationsledning och avdelningschef på avdelningen för entreprenörskap och strategi på Chalmers. Han arbetade tidigare på ETH Zürich dit han fortfarande är knuten, och han har tidigare även gästforskat på Stanford University. Hans forskning fokuserar på strategiska innovationsfrågor med fokus på öppen innovation och digitalisering och hur det påverkar affärsmodeller och strategi.

Tid: Onsdag 24 juni 2020, 10.00–11.00
Anmälan: Helene Thorgrimsson, helene@esbri.se, 073-963 89 64

Webbinariet genomförs i Zoom, länk mejlas ut till alla som anmäler sig.
Mer om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning

Föreläsningen ingår i Estrad, ESBRIs öppna föreläsningsserie om entreprenörskap och innovation där främst forskare presenterar aktuella resultat för en blandad publik. Kunskapsdelningen och nätverkandet mellan akademiker och praktiker står i fokus. På www.esbri.se/webb-tv finns över 100 föreläsningar och andra filmer.