​ESBRIs tidning Entré nr 2, 2020 är ute nu.

Coronomin – här för att stanna?

Krig, pandemier och lågkonjunkturer har kommit och gått, men den kris som vi upplever nu är unik. Forskare menar att det finns fog för att ge den ett eget namn: "coronomi". Entré reder ut vad coronakrisen kan innebära för svenskt entreprenörskap.

Hur påverkas globala värdekedjor av pandemin? Kan krisen leda till mer hållbara företag? Och vilka affärsmöjligheter skapas när människor ändrar sitt beteende? Det är några av de frågor som besvaras av Martin Henning, professor i ekonomisk geografi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Susanne Arvidsson, docent i företagsekonomi på Lunds universitet, och Per Kristensson, professor i psykologi vid Karlstads universitet, i Entrés coronaspecial.

– Just nu är omvandlingstrycket extremt, och det finns en latent kreativitet, säger Martin Henning.

– Företag börjar tänka i nya banor när de inte längre kan importera de komponenter som de vanligtvis använder […] Det kan förbättra resurseffektiviteten – och hållbarheten, säger Susanne Arvidsson.

I Entré nr 2, 2020 rapporteras också om mängd aktuella doktorsavhandlingar. Till exempel intervjuas Johan Karlsson, Örebro universitet och Internationella handelshögskolan i Jönköping. Hans forskning visar att familjeföretagen oftare anställer kvinnor som toppchefer. Lisa Larsson, Luleå tekniska universitet, intresserar sig för hur produktionen kan förnyas och bli mer hållbar. Daniel Bjärsholm, Malmö universitet och Linnéuniversitetet, konstaterar att idrottens sociala entreprenörer möter stora utmaningar. Och Maria Landqvist, Chalmers, har studerat nätverkens betydelse när småföretag vill ta sig in på området förnybar energi.

På porträttsidan möter vi John Haltiwanger, amerikansk professor som har fått Sveriges – och världens – största pris för entreprenörskapsforskning.

– Det är helt avgörande att vi uppmuntrar entreprenörskap när de mest akuta effekterna av coronapandemin har lagt sig, säger John Haltiwanger.

I Entré hittar du dessutom alltid notiser, boktips och andra aktualiteter inom entreprenörskaps-, innovations- och småföretagsområdet.

Entré finns att läsa som pdf på www.esbri.se

Kontakta Åse Karlén (redaktör) för mer info: ase.karlen@esbri.se eller 070-799 46 27