”Det handlar om vår överlevnad”

”Det handlar om vår överlevnad”

För att kunna möta globala utmaningar måste innovationstakten öka inom jordbruket. De gröna näringarna är på väg in i en era där robotisering, elektrifiering, AI och big data är lika viktigt som agronomi och klassisk teknik. I Sverige har flera stora forsknings- och utvecklingsinitiativ startats. ESBRIs tidning Entré nr 3, 2019 har grön innovation som tema, och rapporterar om ny teknik som både är hållbar och effektiv.

– Vi är på väg att lämna paradigmet med linjära innovationssystem bakom oss. Enligt det kom de innovativa idéerna primärt från forskning och utveckling på företag eller inom akademi, och kommersialiserades därifrån. Det nya paradigmet utgår ifrån att världen är mer komplex. Det innebär att många parter med olika kompetens måste vara med och lösa utmaningarna, säger Charlotte Norrman.

Hon är verksam vid Linköpings universitet och intervjuas i den långa tematexten. I temaartiklarna medverkar också Jonas Engström, RISE, Per-Anders Langendahl, SLU, samt Anna-Karin Hatt som är vd och koncernchef för LRF. De berättar bland annat om hur sensorer, drönare och självkörande maskiner kan användas i jordbruket, och om hur urbana odlingar växer fram. Christina Nordin, generaldirektör för Jordbruksverket, har bidragit med ett inlägg under vinjetten ”Åsikten”.

I Entré kan du även läsa om CSR-arbete i mindre företag, hur spelföretagen tar hjälp av engagerade gamers, internationaliseringsmönster i svenska tillverknings- och handelsföretag, och företagarforstran i familjerna Wallenberg och Ekman.

På porträttsidan möter du Ester Barinaga, social entreprenör och praktiknära professor på Lunds universitet. Hon engagerar sig i hur lokala valutor kan stärka människor i de informella bebyggelser som växer fram utanför Kenyas storstäder.

– Storföretag och staten är inte tillräckligt nära de utsatta områdena, de kan inte lösa alla problem. Lokalbefolkningen har kunskap om närområdet, kan reagera snabbt och anpassa sig bäst. Därför måste vi hitta sätt att sprida sociala innovationer så att människor kan lösa sina egna sociala problem, säger Barinaga.

I Entré hittar du dessutom alltid notiser, boktips och andra aktualiteter inom entreprenörskaps-, innovations- och småföretagsområdet. I Entré nummer 3, 2019 rapporterar vi om aktuell forskning från bland annat Handelshögskolan i Stockholm, Uppsala universitet, Internationella handelshögskolan i Jönköping, KTH, och Stockholms universitet.

Entré finns att läsa som pdf på www.esbri.se
Kontakta Åse Karlén för mer information: ase.karlen@esbri.se eller 070-799 46 27