Docent David Sjödin och professor Vinit Parida föreläser i Stockholm 14 mars.

​Digitala affärsmodeller för ökad konkurrenskraft

För att behålla konkurrenskraften måste svensk industri växla upp – och omfamna digitaliseringen. Avancerad ny teknologi, exempelvis självkörande fordon, förutsätter en helt ny affärslogik. Men många företag saknar förmåga att ta fram nya, digitala affärsmodeller. Det hävdar Vinit Parida och David Sjödin, Luleå tekniska universitet.

14 mars föreläser professor Vinit Parida och docent David Sjödin på Estrad under rubriken ”Digital business model innovation in the Swedish industrial ecosystem”. Forskarna kommer att presentera färsk forskning från det Vinnovafinansierade projektet Digital Innovation of Business Models in Industrial Ecosystems (DigIn).

Parida och Sjödin kommer att diskutera frågor som:
- Vilka hinder möter digitaliseringssugna företag?
- Hur kan olika aktörer skapa digitala och innovativa affärsmodeller tillsammans?
- Hur kan incitament och risker balanseras i ekosystemet?

Observera att föreläsningen genomförs på engelska.

Dessutom! I samband med föreläsningen avslöjas vinnarna av ESBRIs och Vinnovas uppsatstävling Nytt &Nyttigt för läsåret 2017-2018. Såväl forskare som pristagare och prisutdelare är tillgängliga för intervjuer.

Tid: Torsdag 14 mars 2019, 15.00-16.30, följt av fika
Plats: SUP46, Regeringsgatan 65, Stockholm

Mer om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Mer om Nytt&Nyttigt: www.innovationsuppsats.se
Kontakt och anmälan: Åse Karlén, ase.karlen@esbri.se, 070-799 46 27

Föreläsningen genomförs av ESBRI i samarbete med DigIn. Den ingår i Estrad, en öppen föreläsningsserie där forskare presenterar aktuella resultat för en blandad publik av företagare, studenter, uppfinnare, beslutsfattare och alla andra som intresserar sig för entreprenörskapsfrågor. Kunskapsdelningen och nätverkandet mellan akademiker och praktiker står i fokus. Alla Estradföreläsningar sänds live via Youtube och läggs ut som webb-tv efteråt. På www.esbri.se/webb-tv finns över 100 föreläsningar och en mängd andra filmer.