Digitala entreprenörer navigerar i okänd terräng

Digitala entreprenörer navigerar i okänd terräng

AI, AR, VR, IR, blockkedjan och botar. Ny teknik, nya affärsmodeller och nya beteendemönster. För entreprenörer och företag av olika storlekar innebär digitaliseringen hot och möjligheter, beroende på vem du frågar. Tidningen Entré nummer 3-2018 gör en djupdykning i det digitala entreprenörskapet.

Digitaliseringen för samhället mot ökad individualism, som i sin tur för med sig ett ökat individuellt ansvar. Det hela organiseras enligt peer-to-peer-principer snarare än i hierarkier. Det menar Claire Ingram Bogusz, Handelshögskolan i Stockholm.

– Alla som är inblandade för med sig något till bordet. Det finns ingen maktstruktur där någon bestämmer hur teknologin ska utvecklas eller regleras. Det gör utvecklingen oförutsägbar, säger Ingram Bogusz.

I Entré nr 3-2018 intervjuas hon och Hanna von Schantz, Stockholms universitet, om hur entreprenörer navigerar i ett digitalt landskap, där framtiden är oklar och kartan ständigt ritas om.

– Att hela logiken för hur man tjänar pengar förändras kan bli en utmaning, säger von Schantz som hämtar sin empiri från spelindustrin.

Den aktuella tidningen innehåller också artiklar om:
-Artificiell intelligens
-Betydelsen av konstruktiva konflikter i team
-Fyra vägar till tillväxt
-Internationella techbolag med rötterna kvar i svensk mylla

Porträttintervjun ägnas åt professor Karl Wennberg, Linköpings universitet, som gärna blottlägger entreprenörskapets avigsidor.

– Entreprenörskap kan leda till Donald Trump, konstaterar han.

Mike Danilovic, Högskolan i Halmstad och Shanghai Dianji University, har lång erfarenhet av att jobba med både forskning och affärsutveckling i Kina. På Åsiktssidan delar han med sig av sina viktigaste lärdomar för svenska företag som vill etablera sig i landet.

”Som främling kan det vara svårt att vinna tillit i Kina. Det gäller att bygga relationer så att människor får förtroende för dig”, tipsar Danilovic.

Entré innehåller dessutom alltid notiser, boktips och andra aktualiteter inom entreprenörskaps-, innovations- och småföretagsområdet. I Entré nummer 3-2018 rapporteras om aktuell forskning från bland annat Göteborgs universitet, Lunds universitet, Uppsala universitet, KTH, Chalmers, Handelshögskolan i Stockholm, Stockholms universitet, Högskolan i Halmstad och University of Vaasa.

Entré finns att läsa som pdf på www.esbri.se
Kontakta Åse Karlén för mer information: ase.karlen@esbri.se eller 070-799 46 27