Deltagare (från övre vänstra hörnet): Magnus Aronsson, Helene Thorgrimsson, Niklas Koch, Mathilda Lif Larsson, Ebba Persson, Alice Carlson, Sören Pongratz, Jonas Fehling och Göran Marklund

E-sportbranschen ämne för vinnande uppsats

Det var stenhård konkurrens i årets upplaga av uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt och juryn hade ett tufft arbete med att utse vinnarna. Två studenter från Högskolan i Jönköping tog slutligen hem förstaplatsen med sin uppsats om e-sportindustrin. Andrapristagarna kom från Göteborgs universitet och tredje pris gick till studenter vid Lunds universitet.

Syftet med Nytt&Nyttigt är att uppmuntra studenter vid svenska universitet och högskolor att skriva uppsatser om innovation, kommersialisering och nyttiggörande. Tävlingen arrangeras av ESBRI och Vinnova sedan 2009. De flesta av Sveriges universitet och högskolor fanns representerade i de 111 tävlingsbidrag som skickades in till uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt läsåret 2019–2020. Juryn hade en svår uppgift men kunde till slut enas om de tre främsta uppsatserna.

Förstapriset vanns av Niklas Koch och Sören Pongratz för uppsatsen User Entrepreneurship in the esports industry – An exploratory Case Study of the Game Series “Super Smash Bros”. Uppsatsen skrevs vid Högskolan i Jönköping och vill ge en fördjupad förståelse för hur användare som är involverade i kommersialisering av produkter tas till vara i e-sportbranschen.

– E-sportindustrin är otroligt kundorienterad. Det är en bransch som växer på grund av coronapandemin och bidrar till ökad innovation, sa Niklas Koch.

Andra pris gick till uppsatsen How to adopt the adaptive? A qualitative case-study examining how adaptive governance can support digital innovation in the public healthcare sector” skriven av Mathilda Larsson och Ebba Persson. Denna uppsats fokuserar på innovativa processer inom organisationer i den offentliga sektorn och skrevs vid Göteborgs universitet.

Tredjepriset togs hem av Alice Carlson och Jonas Fehling. Deras uppsats How intrapreneurs build social capital to overcome barriers for radical innovation lades fram vid Lunds universitet och belyser utmaningar för innovationer i tjänsteproducerande verksamhet.

De vinnande uppsatsteamen belönas med resestipendier om 40 000, 30 000 respektive 20 000 kronor. Prisutdelningen genomfördes denna gång digitalt på grund av coronapandemin. Magnus Aronsson, ESBRI, och Göran Marklund, Vinnova delade ut priserna.

Juryn tilldelade även hedersomnämnanden till fem uppsatser. De är skrivna av Martin Rosenvinge och Ludvig Tempelman, KTH, Matilda Lidén och Leila Mohammed, Luleå tekniska universitet, Alexander Ivarsson och Emma Rittgård, Göteborgs universitet, Agnes Sandsjö och Emelie Wiklund, Umeå universitet samt Johanna Dahlqvist och Olivia Pivén, Göteborgs universitet.

Sammanfattningsrapporter av de vinnande bidragen finns att ladda ner på ESBRIs webbplats.

Vid frågor, kontakta Helene Thorgrimsson, projektledare: helene.thorgrimsson@esbri.se