Entré nr 3, 2020 är ute nu.

​Entré nr 3, 2020 ute nu: ”Sverige får inte enbart bli en exportör av bra idéer”

Vilka satsningar ska göras på svensk forskning och innovation de kommande åren? Svaren finns i den forskningspolitiska proposition som regeringen presenterar senare i höst. Den står i fokus för ESBRIs tidning Entré nr 3, 2020.

I temaartiklarna om forskningsproppen intervjuas tre professorer om sina förväntningar: Maureen McKelvey, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Hans Westlund, KTH och Internationella handelshögskolan i Jönköping, och Mats Benner, Lunds universitet. I temat medverkar också Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.

I Entré nummer 3, 2020 rapporteras om många nya doktorsavhandlingar. Några exempel:
– ”Nedläggningar kan vara starten på något nytt” (intervju med Marcin Rataj, Umeå universitet och University of Bern, Schweiz)
– Skapa konst eller tjäna pengar? (intervju med Tobias Malm, Stockholms universitet)
– Kreativa miljöer för innovation (intervju med Marta Caccamo, Internationella handelshögskolan i Jönköping)
– ”Nairobi är ett Silicon Valley för sociala entreprenörer” (intervju med Wenderson Raimundo De Lima, Stockholms universitet)

Tidningen rapporterar också om miljonregnet över entreprenörskapsforskare, vad varje entreprenör bör veta om riskkapital, hur banknedläggningar påverkar nyföretagande på mindre orter, och mycket mer.

Yvonne von Friedrichs, professor på Mittuniversitetet, porträtteras. I hennes berättelse flätas skidläraryrket samman med relationsmarknadsföring, landsbygdsföretagande, samhällsentreprenörskap och – en av hennes senaste passioner – mikrobryggerier.

– Många företagsfrämjande organisationer har bristfällig kunskap om annat än traditionellt vinstdrivande företagande, säger von Friedrichs.

Entré innehåller även notiser, boktips och andra aktualiteter inom entreprenörskaps-, innovations- och småföretagsområdet. Läs den som PDF!

Kontakta Åse Karlén (redaktör): ase.karlen@esbri.se eller 070-799 46 27

ESBRI – Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning – grundades på initiativ av entreprenören Leif Lundblad. Institutets övergripande målsättning är att stimulera entreprenörskap i Sverige. ESBRI är fristående från politiska intressen. Mer info på esbri.se