Entreprenöriella ekosystem bidrar till att nya och växande företag blir bättre

Entreprenöriella ekosystem bidrar till att nya och växande företag blir bättre

Intresset för entreprenöriella ekosystem har ökat dramatiskt under de senaste åren. Både politiker och praktiker vill utveckla dem för att underlätta för nystartade företag och företag som vill växa. Men vad kännetecknar entreprenöriella ekosystem och hur skiljer de sig från kluster och regionala innovationssystem? Hur påverkas dessa ekosystem av digitalisering? Vad får dem att fungera bra?

Det och många andra spännande frågor diskuteras på Estrad:webbinariet 14 oktober. Talare är Erkko Autio, en av de främsta forskarna inom entreprenörskapsområdet. Ett av hans forskningsintressen är entreprenöriella ekosystem (EE) och han kommer att presentera de senaste rönen inom området. Medverkar gör också direktör Anne Lidgard, Vinnova. Hon har bland annat varit ansvarig för Vinnovas kontor i Silicon Valley.

Den här typen av ekosystem omfattar acceleratorer, olika typer av hubbar och innovationsutmaningar. Välfungerande ekosystem underlättar experimenterande med affärsmodeller, erfarenhetsutbyte, snabb företagstillväxt och nya innovationssatsningar.

• Tid: Onsdag 14 oktober, 10.00-11.00
  • Plats: Webbinarium – en länk mejlas i förväg till de som anmäler sig
  • Mer information och anmälan: www.esbri.se/nastaforelasning/

Kontakt: Helene Thorgrimsson, helene@esbri.se, 0739-638964

Observera att Estrad:webbinariet genomförs på engelska.