Estrad special: Born globals + mentorskap

PRESSINBJUDAN FRÅN ESBRI 2012-10-22

22 oktober bjuder ESBRIs Estrad på såväl forskningsbaserad kunskap som företagarerfarenheter – och utdelning av ALMI Företagspartners pris ”Årets mentor 2012 för befintliga företag”.

Temat för föreläsningens första del är born globals. Så kallas de företag som redan från starten utnyttjar internationella resurser och säljer sina produkter globalt. Svenska born globals är fortfarande ganska sällsynta, men de blir fler och fler. Parallellt växer också forskningen om dessa företag.

Forskarna Svante Andersson och Hélène Laurell kommer att beskriva kunskapsläget:
- Varför väljer vissa företag att verka och växa internationellt direkt?
- Vilka faktorer påverkar förekomsten av born globals?
- Hur ser framgångsreceptet ut?

Därefter ger Patrik Byhmer, grundare och vd i born global-företaget Redsense Medical AB, oss ett företagarperspektiv på born globals.

Eftermiddagen avslutas med utdelning av ALMI Företagspartners nationella mentorpris "Årets mentor 2012 för befintliga företag" och mingel. Prisutdelare är näringsminister Annie Lööf. Marie Ahlgren, chef för ALMI Företagspartners affärsrådgivning, kommer att presentera det mentorprogram som i dag är världens största för företagare. Programmet bedrivs tillsammans med NyföretagarCentrum och riktas mot företag som vill växa.

Tid: Måndag 22 oktober 2012, 15.00-17.00
Plats: Unionen, Olof Palmes gata 17, Stockholm
Talare: Svante Andersson och Hélène Laurell, Högskolan i Halmstad, och Patrik Byhmer, Redsense Medical AB, Marie Ahlgren, ALMI Företagspartner. Dessutom medverkar ”Årets mentor 2012 för befintliga företag” samt näringsminister Annie Lööf.

Mer info om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Åse Karlén, ase.karlen@esbri.se, 070-799 46 27

Alla Estradföreläsningar filmas och sänds live via Bambuser. I efterhand läggs de ut som webb-tv. För närvarande kan du se över 40 föreläsningar, och en rad andra filmklipp inom entreprenörskap, innovation och småföretagande, på www.esbri.se/webb-tv