Extremt entreprenörskap – vad kan vi lära av det?

Extremt entreprenörskap – vad kan vi lära av det?

11 november får vi inblick i en extrem form av entreprenörskap när ESBRIs föreläsningsserie Estrad gör premiär i Göteborg. Tre internationella forskare delar med sig av färsk forskning kring kunskapsintensiva företag och deras roll i ekonomin.

Kunskapsintensivt, innovativt entreprenörskap (KIE) förknippas kanske mest med techbolag och avknoppningar från universitet, man faktum är att företagen kan hittas i alla branscher. Kunskapsintensiva företag kombinerar olika typer av avancerad kunskap, och bidrar därmed till att förnya ekonomin, skapa socialt värde och stimulera framväxten av nya jobb. Det menar docent Astrid Heidemann Lassen, Aalborg University, professor Elmar Konrad, Mainz University of Applied Sciences, och professor Maureen McKelvey, Göteborgs universitet.

11 november föreläser de under rubriken ”Extreme entrepreneurship – what can we learn from knowledge-intensive firms?” Forskarna kommer besvara frågor som:

- Vad är egentligen kunskapsintensivt entreprenörskap?
- Hur bidrar det till hållbar utveckling?
- Hur skiljer sig kunskapsintensiva företag inom olika branscher?
- Och hur kan vi stimulera KIE inom kulturella och kreativa näringar?

Föreläsningen kommenteras av Lars Hjälmered, riksdagsledamot (M) och ordförande i näringsutskottet, samt Anna Nilsson-Ehle, ordförande för Lindholmen Science Park och Vinnova. Observera att föreläsningen genomförs på engelska.

Tid: Måndag 11 november, 15.00–17.00
Plats: Viktoriasalen, Viktoriagatan 13, Göteborg

Mer om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Åse Karlén, ase.karlen@esbri.se, 070-799 46 27

Denna Estradföreläsning genomförs av ESBRI tillsammans med Institutet för innovation och entreprenörskap, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Föreläsningen är en del av Global Entrepreneurship Week (GEW), läs mer på www.gew.se

Estrad är en öppen föreläsningsserie där forskare presenterar aktuella resultat för en blandad publik av företagare, studenter, uppfinnare, beslutsfattare och alla andra som intresserar sig för entreprenörskapsfrågor. Kunskapsdelningen och nätverkandet mellan akademiker och praktiker står i fokus. Alla Estradföreläsningar sänds live via Youtube och läggs ut som webb-tv efteråt. På www.esbri.se/webb-tv finns över 100 föreläsningar och en mängd andra filmer.