Entré nr 2-2019

Företagande som fattigdomsbekämpning

Företagande som metod för fattigdomsbekämpning? Årets andra nummer av Entré rymmer en hel del samhällskritiska perspektiv med forskare som tar sig an företagsfinansiering, innovation och socialt entreprenörskap med stöd av postkolonial och normkritisk teori.

Tidningens tema handlar om socialt entreprenörskap i utvecklingsländer. Syftet är gott, men företeelsen är förknippad med särskilda utmaningar. Vi sätter ljuset på etiska frågor, maktperspektiv och demokratiska dilemman. Till hjälp har vi bland andra Ruth Brännvall och Mathias Karlsson, som har skrivit varsin doktorsavhandling om socialt entreprenörskap. Brännvall har följt tre startups som levererar innovativa produkter till marginaliserade grupper. Karlsson forskar om IKEAs CSR-arbete. Temat berörs även under vinjetten ”Åsikten” där Pontus Engström, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, ifrågasätter nyttan med mikrolån.

Entré innehåller också artiklar om:
- Normkritisk innovation
- Den ojämlika fördelningen av offentligt riskkapital
- Kunskapsdelning i kluster

Mats Magnusson porträtteras. Han är professor i produktinnovationsteknik på KTH och jobbar på institutionen för maskinkonstruktion. Här samarbetar innovationsforskare, designer och ingenjörer. Magnusson tycker att miljön leder till nya frågor kopplade till innovation, och jobbar själv i framkanten med ämnen som AI och självkörande bilar.

– Många företag lägger för mycket tid på idéskapande. Men vi behöver inte fler idéer! Det är viktigare att vi lär oss utvärdera, omvandla och realisera de idéer vi har. För att göra det krävs policyer och processer, säger han.

Entré innehåller dessutom alltid notiser, boktips och andra aktualiteter inom entreprenörskaps-, innovations- och småföretagsområdet. I Entré nummer 2-2019 rapporterar vi om aktuell forskning från bland annat Blekinge tekniska högskola, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Luleå tekniska universitet, Linnéuniversitetet, Textilhögskolan i Borås och Uppsala universitet.

Entré finns att läsa som pdf på www.esbri.se
Kontakta Åse Karlén för mer information: ase.karlen@esbri.se eller 070-799 46 27