Sociala innovationer som gör skillnad, är temat för Estrad 29 januari.

Från gräsrotsinitiativ till finansiell innovation

Hur funkar lokala valutor, och vad är ”table-banking”? ESBRIs föreläsning 29 januari handlar om hur gräsrotsinitiativ kan växa till finansiella innovationer som gör stor skillnad för människor i utsatta områden. Talare är professor Ester Barinaga och docent María José Zapata Campos som både forskar och arbetar praktiskt med social innovation i olika länder.

Ester Barinaga vill inte bara studera sociala utmaningar – hon vill vara med och lösa problemen. För närvarande arbetar hon tillsammans med Kisumubor för att etablera lokala valutor i Kenya.

– Lokala valutasystem existerar parallellt med nationella valutor. Initiativet kan komma från en stad, en icke-statlig organisation eller medborgarna själva. Det är ett sätt för människor att återta makten över pengaskapandet och organisera sig själva, säger Ester Barinaga, Lunds universitet.

Under rubriken ”Grassroots innovations for inclusive economic growth” föreläser hon tillsammans med María José Zapata Campos, Göteborgs universitet, i Stockholm 29 januari.

Forskarna kommer att ge en introduktion till ämnet social innovation, och förklara vad som menas med ”lokala valutor” och ”table-banking”. De kommer också att diskutera hur den typen av finansiella innovationer kan skapa en mer inkluderande ekonomisk tillväxt och därmed göra stor skillnad, till exempel för människor som lever i informella bebyggelser utanför storstäder i utvecklingsländer. Där kan gräsrotsinnovationer stärka den lokala marknaden, skapa nätverk för att tillhandahålla basala tjänster, och bygga broar mellan människor och lokala myndigheter.

Barinaga och Zapata Campos har studerat social innovation i Afrika, Sydamerika och Europa, och kommer att lyfta fram paralleller och lärdomar mellan olika länder.

Tid: Onsdag 29 januari 2020, 15.00–17.00
Plats: Finlandshuset, Snickarbacken 4, Stockholm

Mer om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Åse Karlén, ase.karlen@esbri.se, 070-799 46 27

Observera att föreläsningen genomförs på engelska. Talarna finns tillgängliga för intervjuer.

I anslutning till föreläsningen kommer vi också att avslöja vinnarna av uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt. De skrev Sveriges bästa uppsatser på temat innovation under läsåret 2018–2019. Prisutdelare är Vinnovas generaldirektör Darja Isaksson.