Hackers, makers and crowdfunders  – Lowering the barriers to entrepreneurship

Hackers, makers and crowdfunders – Lowering the barriers to entrepreneurship

30 september bjuder ESBRIs Estrad på både forskningsbaserad kunskap och utdelning av ALMI Företagspartners pris "Årets Mentor 2013 för befintliga företag".

Vi inleder med en föreläsning av den amerikanska professorn Howard Aldrich. Han konstaterar att trösklarna för entreprenörskap har sänkts under det senaste decenniet, tack vare teknologiska och institutionella förändringar. Maker movement, hacker space och D.I.Y. är bara några av de begrepp som letat sig in i vokabulären. Det handlar om att kombinera teknik och traditionellt hantverk, tänka innovativt och skapa nytt – utan att vänta på att storföretagen ska göra det åt en. Crowdfunding har blivit ett möjligt finansieringsalternativ, molntjänster som Dropbox frigör resurser, och små och nya företag är också hjälpta av Etsy och andra nätbaserade plattformar för marknadsföring och distribution. Vad innebär denna utveckling? En revolution för entreprenörskapet – eller mest bara kosmetiska förändringar av samma gamla kapitalistiska system?

Efter föreläsningen kommer Marie Ahlgren, chef för ALMIs affärsområde Rådgivning, att presentera en färsk rapport om unga entreprenörer i Sverige. Därefter kommer Årets Mentor för befintliga företag att utses. Vi avslutar eftermiddagen med trevligt mingel!

Howard Aldrich är professor i sociologi vid University of North Carolina, Chapel Hill, USA, prisbelönt entreprenörskapsforskare och en mycket eftertraktad talare. Hans forskningsintressen kretsar kring entreprenöriella team, genus och entreprenörskap, samt evolutionsteorier kring företagande. Aldrich identifierade tidigt internets möjligheter som marknadsplats.

Tid: Måndag 30 september 2013, 15.00-17.00
Plats: Unionens konferenslokal, Olof Palmes gata 17, Stockholm

Mer info om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Åse Karlén, ase.karlen@esbri.se, 070-799 46 27