Inbjudan till webbinarium: Är socialt entreprenörskap en lösning för sociala och miljömässiga utmaningar?

Välkommen till ett webbinarium 18 mars (14.00-15.00) där en av de ledande forskarna inom socialt entreprenörskap presenterar den senaste forskningen inom ämnet. Professor Siri Terjesen, Florida Atlantic University och Norwegian School of Economics, menar att socialt entreprenörskap kan bidra till att lösa många sociala och miljömässiga utmaningar. Socialt entreprenörskap kan även skapa innovativa affärsmodeller för åsidosatta marknader.

Hör Siri Terjesen ge exempel på vad hon kommer att presentera under webbinariet: www.youtube.com/watch?v=HGEmIy0FMD0&t=6s

Socialt företagande handlar ofta om kreativitet, fantasi och innovation i samband med entreprenörskapet. Denna typ av företagande fokuserar på att ta itu med sociala problem, särskilt bland dem som är marginaliserade eller fattiga.

Vi fick en intervju med henne inför webbinariet och där hävdade hon att socialt entreprenörskap kan rädda världen. Läs artikeln här: www.esbri.se/artikel_visa.asp?id=2349

Terjesen kommer att diskutera bland annat det här:
• Vad kännetecknar socialt entreprenörskap och hur skiljer det sig från traditionellt företagande?
• Hur ser förekomsten av socialt företagande ut runt om i världen och i Sverige?
• Vilka implikationer finns för policy och praxis?

Webbinariet genomförs på engelska och det finns möjlighet att ställa frågor till talaren.

Tid: Torsdag 18 mars 2021, 14.00-15.00
Plats: Zoom – vi skickar länk i förväg
Talare: Professor Siri Terjesen, Florida Atlantic University (FAU) och Norwegian School of Economics
Mer information om webbinariet: www.esbri.se/nastaforelasning
Anmälan: Helene Thorgrimsson, helene.thorgrimsson@esbri.se, 0739-638964

Siri Terjesen är professor i entreprenörskap vid Florida Atlantic University (FAU) i Boca Raton, Florida, och professor II vid Norwegian School of Economics (Norges Handelshøyskole: NHH) i Bergen, Norge. Siris forskning om entreprenörskap har publicerats i över 80 artiklar, 2 böcker, många vitböcker och manuskript (t.ex. för Kauffman Foundation, Världsbanken och United States Small Business Administration) och har citerats över 11 000 gånger på Google Scholar. Hon är biträdande redaktör för fyra tidskrifter.

På Estrad:webbinarierna presenterar forskare aktuell forskning kring entreprenörskap, innovation och småföretagande. De är öppna för alla intresserade och samlar bland annat företagare, studenter, uppfinnare och beslutsfattare. Alla webbinarier läggs ut som webb-tv efteråt. På www.esbri.se/webb-tv finns över 120 föreläsningar och en mängd andra filmer.