Konsten att leva på sin konst

Många utövare av kulturella och konstnärliga yrken är egenföretagare. Men hur väl förberedd för livet som företagare blir man under sin utbildning? Det är en konst att leva på sin konst. Det tar Nekku, nätverket för entreprenörskap i kulturella och kreativa utbildningar, fasta på under en workshop i Malmö 26-27 april.

Regeringen har gett Tillväxtverket i uppdrag att skapa ett nätverk för lärare på högre utbildningar inom området konst och kultur. Nu har det blivit dags för nätverkets andra workshop som hålls 26-27 april på Inter Arts Center i Malmö.

Nätverket är till för nyckelpersoner på lärosäten med examen inom konst och kultur. Syftet är att ta tillvara och sprida de erfarenheter som finns runtom i landet kring entreprenörskap och företagande i kulturella och kreativa utbildningar. Utbytet inom nätverket ska i förlängningen främja studenters utveckling inom området – de ska ges kunskap och verktyg att leva på sin konst.

I nätverket ingår representanter från fler än 15 lärosäten, bland andra jazzbasisten Mattias Hjorth från Musikhögskolan i Malmö, och kompositören Ole Lützow-Holm, Göteborgs universitet. Från Operahögskolan deltar Jan-Erik Sahlberg, och från Textilhögskolan i Borås Gunnar Wramsby.

Under workshopen gästas nätverket även av Ester Barinaga, initiativtagare till konstprojektet ”Förorten i centrum” som nyligen etablerats i Malmö.

ESBRI fungerar som koordinator för nätverket.

Kontakt och mer info:
Jonas Gustafsson, jonas@esbri.se, 0708-99 55 60