Estrad:webbinarum 27 januari, 10.00-11.00

Lärdomar från framgångsrika företagare i Norrlands inland

Entreprenörskap är centralt för att samhällen och bygder ska leva. Gnosjö och Silicon Valley är lysande exempel på platser med framgångsrikt entreprenörskap. Men villkoren för företagande är olika på olika ställen. Lands- och glesbygd har ofta sämre förutsättningar för företagande. Trots det etableras och verkar många blomstrande företag där vi minst skulle förvänta oss det. Sådana företag kan med rätta benämnas som maskrosföretag. Varför lyckas de då?

Under webbinariet presenteras resultaten från en forskningsstudie av tolv framgångsrika företag i Norrlands inland, från Övertorneå i norr till Ovanåker i söder. De studerade företagen har alla huvuddelen av sin omsättning utanför hemkommunen, de är alla relativt nystartade och de har alla anställda.

Bland annat följande frågor kommer att diskuteras:
-Vad är det som gör att entreprenörer har lyckats bygga företag på platser där det enligt många är dömt att misslyckas?
-Vad gör entreprenörerna för att hantera de nackdelar som långa avstånd och brist på infrastruktur medför?
-Vilka åtgärder behövs för att ännu fler entreprenörer ska starta och driva företag i Norrlands inland?

Tid: Onsdag 27 januari 2021, 10.00-11.00
Plats: Zoom – vi skickar länk till anmälda ett par timmar innan
Talare: Professor emerita Carin Holmquist och professor emeritus Leif Lindmark, Handelshögskolan i Stockholm, Susanne Königson, tillväxt- och näringslivschef i Kramfors kommun, och Michael Lindeman, Vd Icemakers Test AB.
Anmälan och mer information om talarna:

Kontakt: Helene Thorgrimsson, helene.thorgrimsson@esbri.se, 0739-6389864