Lyhört ledarskap viktigt för öppen innovation

Lyhört ledarskap viktigt för öppen innovation

För sjätte året i rad belönas i dag Sveriges tre bästa uppsatser på temat innovation, kommersialisering och nyttiggörande i tävlingen Nytt&Nyttigt. Vinnaruppsatsen lyfter upp vikten av ett bra ledarskap i innovationssamarbeten mellan akademi och näringsliv.

Vinnaruppsatsen “Leadership in Open Innovation: An exploratory study on the nature of R&D projects and predominant leadership characteristics in industry-academia collaborations” är författad av Aakriti Singh och Jana Wenzlaff, Umeå universitet.

Två uppsatser från Chalmers delar på andrapriset: “Proposing a Framework of Preconditions for Idea Adoption: A Case Study Investigating Adoption of Ideas within the Front End of Innovation” av Johannes Schygge och Martin Falk Danauskis, samt “Exploring the Design and Use of Innovation Management Systems in Swedish Organisations” av Amanda Palmqvist och Patrik Unevik.

De tre vinnande uppsatserna belönas med resestipendier om sammanlagt 70 000 kronor (30 000 till förstapristagarna och 20 000 till de två andrapristagarna).

Tävlingen arrangeras av VINNOVA och ESBRI. Prisutdelningen hölls under VINNOVAs årskonferens 17 november, prisutdelare var VINNOVAs ordförande Hasse Johansson.

Kontaktperson är Helene Thorgrimsson, projektledare ESBRI: innovationsuppsats@esbri.se

Bilder, filmer och mer info läggs upp löpande på uppsatstävlingens webbplats: www.innovationsuppsats.se